52: De mogelijkheden met audio worden alleen maar groter.

In aflevering 52 zit ik aan tafel met Jeroen de Bakker van Audio Agency Airborne.

We praten over de mogelijkheden met audio en de ontwikkelingen binnen het audiospeelveld. Dat gaat verder dan het maken en luisteren van podcasts. Jeroen heeft daar een goed verhaal over, dat zeker ook voor werkgevers interessant is. En nog veel interessanter gaat worden. Want als er ergens verhalen verteld kunnen worden, dan is het wel aan de werkgeverskant van merken. Via audio heb je de mogelijkheid om deze verhalen te vertellen aan een ‘captivated audience’, en in het audio-speelveld zijn nog grote dingen aan het veranderen. 

Het gesprek verloopt in 3 blokken. Eerst hebben we het over de mogelijkheden en ontwikkelingen binnen het audio-vakgebied. Daarna bespreken we de mogelijkheden voor werkgevers hierbinnen, met veel voorbeelden. En aan het eind hebben we het iets meer over het maak-proces.

Het is net niet gelukt om het binnen een uur te houden. Maar laat je daardoor niet afschrikken, want het is echt erg goed inhoudelijk materiaal.  Een mooie mix van grote ontwikkelingen en dagelijkse praktijk! 

De aflevering is op alle podcast-plaatsen te luisteren. Als je nog niet geabonneerd bent, staan onderaan dit artikel alle links. En hieronder staat ook de Youtube-versie, voor als je er een beetje beeld bij wil. Genoeg dus weer om er helemaal in te duiken. Maar onder de video in dit artikel beschrijf ik alvast een paar highlights, zodat je ook kunt meepraten als je de aflevering niet helemaal hebt geluisterd. 😁 

De ontwikkelingen binnen audio

De ontwikkelingen binnen audio zijn erg interessant. Jeroen schetst deze uitgebreid in de aflevering. Het fijne van zijn verhaal is dat het lekker groot is. Wij zitten aan tafel als 2 enthousiastelingen over audio. Maar het is veel meer dan dat. Dit is een verhaal over technologie die verandert en consumentengedrag dat meeverandert.

Er gaan dingen in de audiowereld gebeuren. Werkgevers, sluit daarop aan! Zorg dat je het nu snapt en de basis legt, dan kun je straks optimaal meebewegen.

 Ik licht er een paar dingen uit.

Het onlinegedrag van mensen bestaat uit videotijd, speeltijd, leestijd, kooptijd en ….luistertijd. Al deze onderdelen zijn de laatste jaren enorm veranderd, met een belangrijke rol voor de grote tech-bedrijven. De posities binnen al die markten zijn wel bepaald, behalve bij audio. Het speelveld rondom de luistertijd loopt nog het meest achter in de ontwikkeling. Daar zijn nu de grote bewegingen, daar zijn nog verschillende partijen bezig om de posities te veroveren.

Bekijk de ontwikkeling van Youtube in de laatste 10 jaar en projecteer dat eens op de audiowereld. Wie gaat die positie innemen, hoe, waarmee? Dan snap je dat het nu interessant is op audiogebied. Alle grote partijen zijn ermee bezig omdat het nog een groeimarkt is. Het aantal uren luistertijd is aan het groeien. Kijk alleen maar eens om je heen hoeveel mensen er met oortjes in lopen op verschillende momenten.

Mogelijkheden voor werkgevers – begin intern!

In het tweede deel van het gesprek zoomen we in op de mogelijkheden die het medium audio heeft voor werkgevers. Er zijn verschillende soorten audio, het doel kan ook zeer verschillend zijn.

Dit komt in de podcast uitgebreid aan bod. Hier beperk ik me tot een paar losse opmerkingen

Het contact dat je via audio hebt met de ontvanger is bijzonder. Het is directer, intiemer dan een contact via bijvoorbeeld online display. Maar je moet de tijd die iemand aan je besteedt wel verdienen. Uitgangspunt moet altijd zijn dat je iets maakt wat mensen WILLEN luisteren. Dat klinkt bijna te simpel, maar geldt echt heel sterk. Audio is veel meer een pull-middel dan de andere mogelijkheden.

Mensen intern betrekken bij je verhaal

Een van de redenen dat mensen je verhaal willen luisteren, is dat ze betrokken willen zijn bij hun organisatie. Of andersom, belangrijke reden om je verhaal als werkgever te vertellen is om je mensen betrokken te houden bij de organisatie. De beste wervingsoplossing is de goede mensen binnen te houden. In ieder geval, belangrijk is dat binnen een organisatie mensen verhalen aan elkaar vertellen. Van hoog tot laag, en omgekeerd. Daar liggen mogelijkheden voor audio. 

In de coronatijd waren er verschillende voorbeelden van werkgevers die intern een radiostation hebben opgericht, om verbinding te houden met iedereen die ineens thuis moest werken. Ik ken een prachtig voorbeeld bij de provincie Zuid-Holland, maar het is veel vaker gebeurd.

 Jeroen noemt een voorbeeld dat Airborne voor Stedin heeft gemaakt, een dagelijkse radioshow rondom de Olympische Winterspelen. Vooral op intern gericht, met als doel verbinding met de eigen mensen en het duidelijk maken van het verhaal van de organisatie.

 

Waar audio vooral interessant kan zijn, is voor organisaties met medewerkers die niet standaard achter een computer zitten (zorg, techniek, retail). Dan kan het bereik via audio erg interessant zijn om in contact te blijven met je eigen mensen.

Het hoeft niet altijd groot en ingewikkeld te zijn. Denk bijvoorbeeld ook eens aan de samenvatting van wat er in het MT besproken is. Dat gebeurt bij bijna iedere organisatie, denk er eens over om dat via een WhatsApp-audiobericht te verspreiden. Dat is prettiger om te maken en om te ontvangen dan een A4-tje.

Of bij Airborne maken ze om de beurt iedere vrijdagmiddag een weekupdate in audio. Heel klein, maar heel leuk. Denk eens aan de optie audio in dit soort gevallen. Maar het blijft altijd: audio is een middel, geen doel op zich.

Audioverhalen

Er valt niet een hele strakke lijn te trekken tussen intern en extern bereik met je verhalen. Want verhalen die intern aan elkaar worden verteld, kunnen juist ook voor de buitenwereld interessant zijn.

Audioverhalen zijn er in vele vormen, in het gesprek noemen we flink wat voorbeelden. Zonder precies een structuur erin aan te brengen, zet ik hier een paar van die voorbeelden op een rij: 

‘Je beste zelf zijn’ van Randstad

Een serie die Airborne voor Randstad aan het maken is. Dit is een podcast die primair gemakt is voor intern, maar ook naar buiten toe laat horen waar Randstad voor staat op thema’s als inclusiviteit en diversiteit.

‘Below the radar, above yourself’ van Defensie

Een podcast over werken bij het Korps Commandotroepen van Steam en Defensie. Prachtig gemaakt, en in de basis al mooi omdat je ergens komt waar het geheim is. Deze podcast heeft het afgelopen jaar veel prijzen gewonnen. Natuurlijk omdat het een hele goede podcast is, maar vooral ook omdat ze in de case heel goed de verbinding weten te leggen naar wat deze podcast heeft betekend voor de wervingsresultaten.

‘De Dienst’ van de AIVD.

In principe is dit een oervorm van een podcast: mensen vertellen over hun werk. Maar die vorm alleen is niet genoeg. Want denk aan de vraag: ‘Waarom zou ik dit luisteren?’ Als de geheime dienst daarmee een podcast maakt triggert dat al meer. En de verhalen zitten ook verpakt in een spannende case, en geinteresseerde luisteraars krijgen ook nog een aanvullende challenge en kunnen ‘meehacken’. Dus, wel iets meer dan alleen maar ‘mensen vertellen over hun werk’

 

Van Code tot Coupé’, een podcast over IT bij NS.

Mooi voorbeeld van een doelgroepgerichte podcast. Voor een breed bereik zijn deze verhalen niet spannend genoeg. Maar voor de IT-doelgroep zijn ze helemaal goed. Echte mensen uit de praktijk vertellen wat er voor IT onder de NS-dienstregeling en de NS-app zit. Dat zijn grote en bekende projecten, de It-kant daarvan is voor de doelgroep interessant. En er zit een mooie contactmogelijkheid aan, als je interesse hebt, kun je een koffie-afspraak maken met een van de IT-ers die in de podcast aan het woord komt.

Er zijn zo veel mooie voorbeelden, te veel om hier te noemen. In de podcast-aflevering komt nog veel meer langs.

    Productie van audio

    We hebben het aan het eind van het gesprek ook over het maken van audioproducties. De hele korte samenvatting: 

    • Je luisteraar is altijd het uitgangspunt. Je moet iets maken dat je doelgroep WIL luisteren
    • Er zijn heel veel verschillende audioproducties mogelijk. Mijn podcast is een voorbeeld van conversatie-podcast met een eenvoudige setting. Maar dat is niet voor alle doelstellingen de goede invulling.
    • Hoe mooier, impactvoller, verhalender, korter en krachtiger het moet worden, hoe meer tijd (en dus budget) het vraagt qua voorbereiding, redactie, research en editing.
    • Bij de producties van Airborne hanteren ze een uitgangspunt van 300 tot 500 euro per uiteindelijk minuut van een productie. Dus, een serie van 6 afleveringen van 30 minuten is 180 minuten x 300 tot 500 euro. Reken maar uit. Dit is een erg realistische inschatting. 

    Nog 2 concrete tips:

    • Marvin Jacobs van Airborne bespreekt (bijna) iedere week op Adformatie de Podcast van de week, daar is een Spotify-playlist van. Dit zijn uiteraard niet allemaal werkgevers-podcasts, maar geeft je een goede indruk wat er voor moois verschijnt.
    • Jeroen heeft als tip de podcast van Inside Trader Joe’s

    Daarmee is dit alweer een veel te lange samenvatting geworden. Maar dit is ook echt een erg goede inhoudelijke aflevering. Dankjewel Jeroen voor het lekkere gesprek!

    Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

    Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify, Stitcher en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube. Je kunt de podcast ook volgen op Instagram: @hierisamc