Wat doe ik

Employer Branding

Arbeidsmarkt communicatie

Content marketing

Ik heb vele jaren voor verschillende AMC-bureaus gewerkt.
Vanaf februari 2014 ben ik als ZZP’er aan de slag met als bedrijfsnaam WerkMerk.

Het is mijn eigen nuchtere vertaling voor employer brand. Het staat voor mij voor alles wat met gevoel en werken te maken heeft. Want niet het proces, maar het gevoel moet centraal staan als het gaat over werving en werken. 

Ik heb sinds 2014 interim-opdrachten gedaan bij  de Rijksoverheid (Werken voor Nederland), de Provincie Zuid-Holland en NS. Als adviseur AMC en Employer Branding projecten gedaan bij o.a. TBI, KPN, de AIVD en het Rijksvastgoedbedrijf. En bij Steam als freelance strateeg mooie dingen gemaakt voor heel veel verschillende werkgevers.

Verder ben ik sinds 2011 een paar keer per jaar docent Employer Branding aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en doe ik af en toe  presentaties op congressen en inspiratiesessies bij werkgevers. Mijn complete profiel kun je hier op LinkedIn bekijken

Veel ervaring met arbeidsmarktcommunicatie en employer branding dus, zowel bij werkgevers als bij bureaus. En met die ervaring kan ik je op vele manieren helpen bij je case of probleem op dit vakgebied. Als interim of in een project. Maar laten we beginnen met een kop koffie. 

Updates

Ik post regelmatig updates van projecten waar ik aan werk, presentaties die ik ergens geef, of andere interessante dingen die ik meemaak of tegenkom. 

Techniek-campagne Train je Skills

Techniek-campagne Train je Skills

Als er geen machinist of conducteur is, rijdt de trein niet. Daarom is de werving voor deze beroepen zo belangrijk voor NS. Maar ook als er te weinig monteurs en engineers zijn, komen de treinen uiteindelijk stil te staan.  Daarom is ook de werving voor deze doelgroep...

Lees meer
Podcast De Dienst – Seizoen 3

Podcast De Dienst – Seizoen 3

De Dienst: Seizoen 3 Contra-proliferatie.Dat moest het onderwerp worden van seizoen 3 van De Dienst. Geen idee!Wikipedia zei: Voorkomen van verspreiding van massavernietigingswapens. OK. Klonk mij als een koude-oorlog-onderwerp, uit het verleden. Nou, niet dus. Blijkt...

Lees meer
Wervingscampagne NS Retail

Wervingscampagne NS Retail

NS zoekt niet alleen mensen op de trein, maar heeft vele verschillende doelgroepen. Op de stations heeft NS ook een aantal eigen formules, of is NS franchisenemer van formules. Voor de Julia's, Kiosk, Luca's, StationsHuiskamer en AH to go op het station, werft NS de...

Lees meer
Tweede topteam op de trein

Tweede topteam op de trein

Na ruim een jaar zeer intensieve media-inzet, onvoorstelbare aantallen sollicitanten en honderden aangenomen conducteurs en machinisten, moest er een opvolger komen voor de eerste Topteam-campagne. Onze strategie bleef onveranderd. Wij moeten er nog steeds voor zorgen...

Lees meer
Topteam op de trein

Topteam op de trein

De werving van conducteurs en machinisten is zeer belangrijk voor NS. Zij vormen de core-bussiness, zonder hen rijdt de trein echt niet. De werving voor deze 2 beroepen wordt steeds lastiger. Voor een deel is het een numbers-game. Er zijn veel vacatures, en hele brede...

Lees meer
Winnaar Werf&-award 2022

Winnaar Werf&-award 2022

En toen hadden we ineens de Werf&-award gewonnen met de AIVD-podcast 'De Dienst' 😁. Vorig jaar waren we er al erg dichtbij, maar dit jaar is het dus gelukt. Erg trots op! In dit artikel kun je lezen waarom we gewonnen hebben, en daar vertelt Guido hieronder in de...

Lees meer
Inspiratieboek Arbeidsmarktcommunicatie

Inspiratieboek Arbeidsmarktcommunicatie

Vanaf januari 2022 is mijn 'Inspiratieboek Arbeidsmarktcommunicatie' uit.  Het vakgebied AMC in 137 quotes, uit 5 jaar podcast "Hier is AMC'. Het is geen leesboek, maar een bladerboek. De basis wordt gevormd door de 45 afleveringen van de podcast 'Hier is AMC' die ik...

Lees meer
Aan de slag bij NS

Aan de slag bij NS

Vanaf half november 2021 ben ik aan de slag in het Team Recruitment Marketing van NS. Samen met Lilian Vrolijk ga ik me binnen dit team van Daphne van der Sprong bezighouden met AMC en employer branding voor alle verschillende doelgroepen. Ik ga in ieder geval aan de...

Lees meer
Summercourse AMC en podcasts

Summercourse AMC en podcasts

In juni 2021 heb ik een Summercourse voor de Academie van Arbeidsmarktcommunicatie gedaan over de mogelijkheden met podcasts voor AMC. Door mijn ervaring met mijn eigen podcast en die van de AIVD, doordat ik een hardcore podcastluisteraar ben en  doordat ik al jaren...

Lees meer
Werkgeversmerk Rijksvastgoedbedrijf

Werkgeversmerk Rijksvastgoedbedrijf

Oud-WerkenVoorNederland-collega Stephan Koster is bij het Rijksvastgoedbedrijf met zijn team bezig met het invullen en organiseren van een employer brand aanpak. Ik ben op de achtergrond zijn sparringspartner. In het voorjaar van 2021 hebben we een aantal (online)...

Lees meer
Masterclass Employer Branding – voorjaar 2021

Masterclass Employer Branding – voorjaar 2021

In april 2021 heb ik weer een masterclass Employer Branding gegeven voor de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. 4 deelnemers live en coronaproof aanwezig in Rotterdam, 2 online op het grote scherm. Altijd een mooie dag, ook ik krijg hier weer veel inspiratie van....

Lees meer
Podcast ‘De Dienst’ voor de AIVD

Podcast ‘De Dienst’ voor de AIVD

Eindelijk! Ik mag praten over mijn mooiste project van 2020! In de zomer van 2020 hebben we het al opgenomen, sinds half januari 2021 is de podcast officieel te beluisteren. ‘De Dienst’, een podcast niet alleen over de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst -...

Lees meer
Weer even terug bij PZH

Weer even terug bij PZH

Tot april 2020 heb ik ruim een jaar bij de provincie Zuid-Holland rondgelopen om arbeidsmarktcommunicatie weer opnieuw op te zetten. Een van de onderdelen van mijn project was het voor vast aannemen van een AMC-specialist. Dat is gelukt, Marlon Strotmann-Klein heeft...

Lees meer
Aan de slag met het employer brand bij KPN

Aan de slag met het employer brand bij KPN

Vanaf oktober 2020 ben ik 6 maanden bij KPN aan de slag. Er ligt al van alles om de employer identity goed in te vullen. Mijn taak is om dat concreet te maken en daarmee eerst intern te zorgen voor verbinding in alles wat HR doet en communiceert en vervolgens door te...

Lees meer
Ik ben nu ook officieel arbeidsmarkt-columnist

Ik ben nu ook officieel arbeidsmarkt-columnist

Erg leuk. Het Rijksvastgoedbedrijf heeft mij gevraagd om een column te schrijven in hun magazine 'Kei'. Thema van dit nummer was 'Ons vak, onze mensen'. Verzoek was of ik vanuit employer branding een column wilde schrijven. Ik heb het over het clubgevoel gehad. Erg...

Lees meer
Masterclass Employer Branding

Masterclass Employer Branding

In november heb ik samen met Marion de Vries een Masterclass Employer Branding gedaan namens de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.  Elke keer weer erg leuk om te doen. In 1 dag moeten we het hele vakgebied langs laten komen. Dat betekent keuzes maken, daar zet je...

Lees meer
1 jaar bij de provincie Zuid-Holland – Het werkgeversverhaal

1 jaar bij de provincie Zuid-Holland – Het werkgeversverhaal

Wat doe je nou in een jaar bij de provincie Zuid-Holland? Kleinere projecten breng je makkelijk in kaart, over grotere opdrachten dreig ik minder te laten zien. Daarom in een aantal losse berichten wat dingen die ik in 2019 bij de provincie Zuid-Holland heb gedaan. ...

Lees meer
Reïntegratie is Employer branding

Reïntegratie is Employer branding

Employer branding begint bij je eigen mensen. Dat wordt veel gezegd, en iedereen lijkt het daar over eens te zijn. Dan moet je echt werk maken van de zorg voor je eigen mensen. Defensie is daar een mooi voorbeeld van. Steam doet veel voor Defensie, het grootste deel...

Lees meer
Employer branding Santé Partners

Employer branding Santé Partners

Begin 2019 heb ik bij Steam meegewerkt aan een mooie zorg-case. In de regio Utrecht - Gelderland waren twee zorg-organisaties gefuseerd. STMR en Mitras waren samengegaan, die nieuwe club heet Santé Partners.  Aan Steam de vraag om de employer branding voor deze club...

Lees meer
Arbeidsmarkt-strategie ’s Heeren Loo

Arbeidsmarkt-strategie ’s Heeren Loo

Eind 2018 heb ik bij Steam meegewerkt aan de arbeidsmarkt-strategie voor 's Heeren Loo. Mooie case, om verschillende redenen. Als eerste de markt. Eindelijk een partij die op de zorg-markt met het merk het verschil wil maken. 's Heeren Loo is de grootste partij in de...

Lees meer
Jurylid Grand Prix Content Marketing

Jurylid Grand Prix Content Marketing

Voor het tweede jaar ben ik gevraagd voor de jury van de Grand Prix Content Marketing. Erg leuk, en ook vereerd. De omschrijving van de deeljury is B2E. Dit vind ik een erg goede omschrijving van het vakgebied. Het vakgebied employer branding leent zich bij uitstek...

Lees meer
Werkgeversverhaal RDW

Werkgeversverhaal RDW

Bij Steam heb ik in 2018 een rondje gemaakt langs de verschillende onderdelen van de RDW, de rijksdienst voor het wegverkeer. Bij veel mensen wel bekend, maar alleen door de kentekens. Maar de organisatie is veel breder. Ze maken de rijbewijspasjes, regelen alles...

Lees meer
Employer Brand Manifesto

Employer Brand Manifesto

Ik heb het hier al eerder gehad over James Ellis en zijn geweldige podcast The Talent Cast. Hij heeft nu ‘The Employer Brand Manifesto’ op LinkedIn geplaatst. Hierin weet hij tamelijk briljant te verwoorden hoe employer brand mensen zich verhouden tot aansluitende...

Lees meer
Employer Branding =

Employer Branding =

Op 16 oktober 2018 heb ik een presentatie gegeven op het Werf&Selectie Jaarcongres. ‘Employer Branding in 10 statements’. Ik heb het vooral lekker toegankelijk gehouden. Iedere organisatie kan (en moet eigenlijk) aan employer branding doen. Daar probeer ik ze van...

Lees meer
Employer Brand Paul Wurth Luxemburg

Employer Brand Paul Wurth Luxemburg

Voor Steam ben ik vorig jaar 1 dag naar Luxemburg geweest om een aantal gesprekken bij Paul Wurth te doen, en op die manier het werkgeversverhaal op te halen. Dat was erg leuk om te doen, en super interessant om te zien hoe makkelijk we dat hier in NL doen, en hoe...

Lees meer
Nieuwe werkenbij-site TBI bijna klaar

Nieuwe werkenbij-site TBI bijna klaar

Sneak preview van de nieuwe site voor alle TBI-ondernemingen. Samen met Audrey van Reijswoud zitten we als klant aan tafel bij ARA. Zij maken een update voor de site van TBI, met een geïntegreerd werkenbij-deel. Dat alleen maakt het al een interessant project. Maar...

Lees meer
Commercial Defensie

Commercial Defensie

Bij Steam heb ik meegedacht bij de totstandkoming van deze commercial. Een van de employer brand thema’ s van Defensie is Groei. Hierin laten we zien wat je eraan hebt om bij Defensie te werken. Strategische richting die we hebben bedacht was ‘Learning agility’. Daar...

Lees meer
Spreker op HR Trends-congres

Spreker op HR Trends-congres

Op 28 juni was ik een van de sprekers op het HR-Trendscongres van Berenschot en Performa. Employer Branding staat de komende jaren hoog op de agenda van HR-Nederland. Dat staat in het rapport dat je hier kunt downloaden. Ik heb een presentatie gemaakt hoe je daar...

Lees meer

Archief

Mijn eerdere updates van 2014 – 2018 kun je hier bekijken