Werkgeversmerk Rijksvastgoedbedrijf

Oud-WerkenVoorNederland-collega Stephan Koster is bij het Rijksvastgoedbedrijf met zijn team bezig met het invullen en organiseren van een employer brand aanpak. Ik ben op de achtergrond zijn sparringspartner. In het voorjaar van 2021 hebben we een aantal (online) sessies gedaan met medewerkers om de vraag beantwoord te krijgen waarom het bijzonder is om voor het RVB te werken. Mooie sessies met verschillende inzichten voor verschillende doelgroepen. Maar ook genoeg overeenkomsten. 

Met die uitkomsten hebben we het werkgeversverhaal voor het Rijksvastgoedbedrijf gemaakt. 

Voor mij is dit geen groot project. Het gaat echt maar om een paar uur per week. Maar het is wel een mooi voorbeeld van wat de basis van het vak employer branding is. Voor mij is dat het antwoord op de vraag ‘Waarom is het bijzonder om hier te werken’.

En dit project laat mooi zien wat de wisselwerking kan en moet zijn tussen een interne en een externe blik. Employer branding moet een goede mix zijn tussen intern en extern. Als je het alleen met interne mensen doet, bestaat het gevaar van bedrijfsblindheid. Als buitenstaander vallen mij dingen op die de RVB’ers onder elkaar al niet meer opmerken. En dus kan ik van ‘de buitenkant’ advies geven.

Maar je moet het ook niet alleen door externen organiseren. Want als buitenstaander alleen zou ik veel minder voor elkaar krijgen omdat ik de lijnen met de organisatie minder heb. 

Dus, een mooi voorbeeld.