1 jaar bij de provincie Zuid-Holland – Overzicht en werving opvolger

Wat doe je nou in een jaar bij de provincie Zuid-Holland? Kleinere projecten breng je makkelijk in kaart, over grotere opdrachten dreig ik minder te laten zien. Daarom in een aantal losse berichten wat dingen die ik in 2019 bij de provincie Zuid-Holland heb gedaan. 

 Eind 2019 moesten we gaan werven voor mijn opvolger. Ik heb vanaf januari 2019 de basis gelegd voor een AMC-aanpak, we hebben Team Recruitment opgericht en ingeregeld en we hebben duidelijk gemaakt dat AMC een vaste plek verdient binnen de provincie. Dat is mooi, dat was de reden dat we iemand gingen werven. 

Om de vacature te ondersteunen, heb ik een overzicht van mijn werkzaamheden gemaakt. Heel simpel, binnen het CMS van de site, met eigen foto’s en teksten. Heel eerlijk, dit heeft hooguit 3 uur gekost. Dit geeft een mooi overzicht van mijn werkzaamheden. 

Tijdens de periode dat de vacature openstond, hebben we deze pagina gedeeld via onze eigen netwerken. Dat zorgde voor lekker veel aandacht. Uiteindelijk is deze pagina ruim 500 keer bekeken in de periode dat de vacature openstond. 

De vacaturepagina is ruim 1.000 keer bekeken. En…belangrijkste van allemaal, we hebben uiteindelijk een goede opvolger gevonden. Marlon Strotmann – Klein is vanaf 6 januari 2020 Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie bij de provincie Zuid-Holland. 

De pagina met mijn werkdag is online hier te bekijken. De pagina zal op een gegeven moment weer offline gaan, dan heb ik hier een een screenshot gemaakt dat je kunt bekijken. 

Het was trouwens een bijzondere ervaring om vacaturehouder te zijn. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt. Maar ik kan het iedereen aanbevelen. Je kijkt toch heel anders naar een traject als het jouw eigen vacature en afdeling is, en als je ineens zelf mensen aan de lijn krijgt die over de functie vragen. Bij ons heeft het erin geresulteerd dat we de standaardteksten in het traject extra onder handen hebben genomen. 

Ook ga je extra nadenken over wat nou het bijzondere is aan de plek waar je rondloopt en de manier waarop je dit zelf invult. Er kwamen 2 dingen uit die ik voor mezelf ook meeneem, omdat ze voor mij duidelijk maken wat er bijzonder is aan arbeidsmarktcommunicatie: 

  • Je bent een communicatiemens en weet hoe het is om in een recruitment- en HR-omgeving rond te lopen. Dit is echt de kern van AMC voor mij. Want omdat je een communicatie-bril op hebt, geef je andere antwoorden op dezelfde vragen dan recruiters en HR-mensen. Dat is precies wat AMC toevoegt aan die vakgebieden, en is ook precies waarom je ermee samen moet kunnen en willen werken. Ook geeft het voor mij aan waarom AMC in de buurt van recruitment en HR moet zitten. Te veel afstand – bijvoorbeeld bij de afdeling Communicatie – zorgt ervoor dat je diezelfde vragen niet hoort. 
  • We hebben het intern ‘Product owner AMC’ genoemd. Je moet vanuit je AMC-achtergrond en de basis-AMC-aanpak overal in de organisatie kunnen opdraven en aansluiten om mee te praten. Dit geeft aan dat je stevig in je communicatieschoenen moet staan, en ook dat het niet alleen uitvoering is. Maar het geeft ook aan dat je alle aspecten tot en met de uitvoering moet kunnen begeleiden, en daar dus ook genoeg verstand van moet hebben.