1 jaar bij de provincie Zuid-Holland – Verhalen van de eigen mensen ophalen en opschrijven

De verhalen van de eigen mensen vormen de basis voor alle AMC van een werkgever. Dat klinkt goed. Maar de kunst is om die verhalen ook goed op de werkenbij-site weer te geven. In de laatste jaren heb ik me daarin gespecialiseerd. Ook bij de provincie is het een belangrijk deel van de werkzaamheden geweest. 


Het geheim voor goede verhalen op de site zit wat mij betreft in het gesprek met de mensen. Daarin schuif ik altijd aan met een ‘kleine jongetjes gevoel’. Vertel mij eens wat je doet en waarom je het leuk vindt. Ik ben daar echt geïnteresseerd in. En ik ben ervan overtuigd dat degene die ik interview dat ook merkt. 
En die komt dan altijd op de praatstoel terecht. Ik heb het in 25 jaar nog nooit meegemaakt dat iemand niet met energie over zijn of haar eigen werk kan vertellen. Halverwege krijg ik bijna altijd het gevoel dat ik dat werk ook wel zou willen doen. 


En na dat gesprek is het niet meer zo heel ingewikkeld om er goede content van te maken, en daarmee via social media in beeld te komen als werkgever. Dat doe ik meestal in samenwerking met redacteuren, schrijvers, fotografen of videomakers. 

Bij de provincie hebben we in de 2e helft van 2019 de eerste batch verhalen gemaakt en op de site gezet. Variërend van data scientists die een app hebben gemaakt waarmee de verkeershinder van bruggen wordt verminderd tot een visie van de concerndirecteur op IT, data en technologie bij een overheidsorganisatie. Erg mooi. 

Met als resultaat dat de eerste 7 verhalen en 15 mensen nu op de site staan. En dat wordt in 2020 verder uitgebreid. Niet omdat we zo graag verhalen maken, maar om alle belangrijke doelgroepen te laten zien dat er op hun vakgebied hele interessante dingen gebeuren bij de provincie Zuid-Holland. 

 Je kunt de ontwikkelingen op de site hier live volgen.