Topteam op de trein

De werving van conducteurs en machinisten is zeer belangrijk voor NS. Zij vormen de core-bussiness, zonder hen rijdt de trein echt niet.

De werving voor deze 2 beroepen wordt steeds lastiger. Voor een deel is het een numbers-game. Er zijn veel vacatures, en hele brede groep komt in aanmerking. 

We hebben een nieuwe campagne gemaakt om weer eens goed in beeld te komen met het mooie en belangrijke werk dat er op de trein plaatsvindt. Want iedereen kent de beroepen, maar we lezen vooral over de agressie waar een conducteur mee te maken heeft en de ongelukken uit de praktijk van de machinisten. Terwijl de mensen die echt als conducteur en machinist werken bij NS enorm trots zijn op hun werk en echt vinden dat ze een prachtig beroep hebben. 

Dat is dus een duidelijk ‘gap’ dat we met communicatie moeten overbruggen. 

Tot zover de strategische samenvatting. 

We hebben een tv-commercial gemaakt en een doorvertaling in alle online en social formaten, en zijn ook duidelijk aanwezig in de trein en op de stations.

De beelden moeten het mooie werk van onze trotse mensen laten zien. Wat het meer maakt dan alleen mooie beelden is het verhaal achter de muziek. Net als in alle NS-commercials speelt muziek en de stationspiano een belangrijke rol. De artiest moest voor deze film wel een echte collega zijn. Dus we zijn op zoek gegaan naar muzikaal talent onder de eigen conducteurs en machinisten. Dat was er in overvloed, en daar is uiteindelijk Linda uit gekomen als hoofdrolspeler. 

Het nummer is speciaal geschreven voor dit project, en staat ook als ‘echt’ nummer op Spotify.

Ik heb dit project als projectleider mogen trekken. Erg mooi traject, met een enorme productie voor de opnames. Samengewerkt met heel veel collega’s binnen NS, maar vooral met Lilian Vrolijk. 
Bureau is TBWA, regisseur van de TVC is Victor Vroegindeweij.