1 jaar bij de provincie Zuid-Holland – De basis, het team en het plan
In 2018 liep Paul Stad als extern recruiter rond bij de provincie Zuid-Holland. Omdat hij om zich heen zag dat werving steeds belangrijker werd na een periode waarin er geen aandacht aan was besteed, heeft hij een voorstel bij Laura Pfeiffer – de Boer gedaan om binnen de afdeling P&O een Team Recruitment op te richten. In een vrij vroeg stadium heeft hij mij daarbij gevraagd, om ook het onderdeel arbeidsmarktcommunicatie daarin mee te nemen.
Heel kort omschreven is Team Recruitment een bundeling van 3 expertises waarmee we de hele provincie bedienen: recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en campus. In december 2018 hebben we de basis neergelegd met een interne notitie waar we voor staan en wat we leveren en een overzicht van de candidate journey zoals wij die voor de provincie voor ons zien. We bestonden nog niet officieel, maar moesten al wel ons jaarplan 2019 maken. Daarmee bestond de theorie, nu de praktijk nog.
Vanaf januari 2019 heb ik drie dagen per week voor de provincie Zuid-Holland gewerkt. De foto hierboven is gemaakt aan het eind van 2019, toen we met Team Recruitment met onze eindejaarsgedichten elkaar eens lekker de waarheid hebben gezegd. Je ziet 7 personen op deze foto. Van links naar rechts:
- Ik dus, adviseur arbeidsmarktcommunicatie
- Linda Bierman, stage-coördinator
- Paul Stad, recruiter
- Carolien Wetzels, teamcoördinator
- Lilian Wiegant, trainee-coördinator
- Daniëlle Nuts, recruiter
- Martine Timmers, recruiter
Dat geeft de ontwikkeling van het team in 1 jaar weer. We hebben een mooie invulling van de 3 expertises. In 2018 hebben we ontdekt hoeveel tijd we aan een gemiddelde vacature moesten besteden, en hebben we het basisplan voor de benadering van de arbeidsmarkt gemaakt en binnen de organisatie gepresenteerd en gedragen gekregen. En hebben we vooral met heel veel collega’s overlegd en afgestemd om onze plek binnen de provincie duidelijk te maken en logisch te kunnen invullen.
De basis van het plan is ‘Doelgroepgericht in beeld en naar buiten’. Korte samenvatting:
- we hebben een employer brand verhaal opgehaald door met de eigen mensen te praten
- we kiezen strategische doelgroepen
- we gaan doelgroepgericht in beeld brengen hoe mooi het is om bij de provincie Zuid-Holland te werken
- dat doen we in ieder geval met verhalen van de eigen mensen op onze werkenbij-site
- via onze eigen mensen, eigen middelen en social media bouwen we een beeld als werkgever op
- indien nodig, voegen we hier externe media aan toe om extra in beeld te komen
- we meten alles om te evalueren en optimaliseren
Tijdens de verbouwing moest uiteraard de verkoop gewoon doorgaan. Want we hebben in 2019 ongeveer 180 vacatures begeleid. Daarvoor hebben we stevig geleund op externe capaciteit.
In 2020 wordt de volgende stap gezet. Op AMC-gebied komt er een nieuwe vaste medewerker in mijn plaats. Dat is vanaf het begin van mijn opdracht het plan geweest. Vind ik ook logisch en mooi. Zo kan ik het duurzaam achterlaten, want het is in hoede handen. Ook op recruitment komt er meer capaciteit in vaste dienst. En op campus is met 2 fte die capaciteit ook in orde.
Ik vond het erg interessant om vanaf het begin hierbij betrokken te zijn, en mee te kunnen bouwen aan het team.