Reïntegratie is Employer branding

Employer branding begint bij je eigen mensen. Dat wordt veel gezegd, en iedereen lijkt het daar over eens te zijn. Dan moet je echt werk maken van de zorg voor je eigen mensen. Defensie is daar een mooi voorbeeld van.

Steam doet veel voor Defensie, het grootste deel is gericht op het binnenhalen van nieuwe mensen. Maar juist de zorg voor de eigen mensen is belangrijk bij Defensie. Want het is natuurlijk een bijzondere werkgever. En het onderwerp is zeer beladen, want er komen voorbeelden in het nieuws waar de werkgever het niet goed heeft gedaan. 

Eind 2018 hebben we samen met het Dienstencentrum Reïntegratie communicatie gemaakt om het onderwerp Reïntegratie zo snel mogelijk goed bespreekbaar te maken. Gebundeld op deze site.

Belangrijkste dat ik hieruit heb gehaald, is dat het als werkgever – en zeker binnen een grote organisatie als Defensie – belangrijk is om zo snel mogelijk in gesprek te komen met mensen over het onderwerp. Dat is best ingewikkeld. Want organisatorisch is het zo geregeld dat je pas na enkele maanden met de Dienst Reïntegratie te maken krijgt. En ook vanwege negatieve publiciteit is het intern het meest veilig om ‘laag’ te blijven. Maar dan is het onderwerp in het hoofd van de betrokken medewerkers al zeer beladen. Daarom een belangrijke rol voor duidelijke voorlichting in het begin van het traject. En een stoere keuze van de werkgever om op deze manier eerder de verantwoordelijkheid te nemen. 

Ik vond het een erg mooi voorbeeld waarin we strategie en conceptontwikkeling hebben ingezet voor een intern traject. Dat leidt uiteindelijk tot andere communicatie dan externe commercials. Maar dat is logisch. Tijdens het traject merk je duidelijk dat door strategie en conceptontwikkeling de communicatieproblemen duidelijker worden benoemd en opgelost.

In het gehele traject zijn we samen opgetrokken met de opdrachtgever, ook dat was bijzonder. Want als bureau heb je zoveel afstand tot de interne organisatie, dat krijg je nooit zelf overbrugd. 

Dus, erg mooi traject. Conceptontwikkeling is gedaan door Kees Karman en John Horjus. Accountdirector van Steam was Mirjam Spruijt.