Masterclass Employer Branding – voorjaar 2021

In april 2021 heb ik weer een masterclass Employer Branding gegeven voor de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. 4 deelnemers live en coronaproof aanwezig in Rotterdam, 2 online op het grote scherm. Altijd een mooie dag, ook ik krijg hier weer veel inspiratie van.

Voor de communicatie rondom de masterclass heb ik een blog geschreven op de site. van Academie. Onderwerp is  employer branding in coronatijd. Ik plaats de tekst hieronder in zijn geheel: 

Employer branding – vaste basis, meebewegen met de tijd 

Het zijn roerige tijden. Al vanaf maart vorig jaar. Voor de hele wereld, dus ook voor werkgevers. Sommige sectoren hebben hun markt grotendeels weg zien vallen, op andere gebieden is er juist extreme groei. We zitten nog midden in de golven van het virus, qua economie begint de omvang van de crisis nu pas echt duidelijk te worden. Maar het is nog lang niet klaar. Als je op 1 ding voorbereid moet zijn voor de komende periode, dan is het wel verandering.
Wat kun je hebben aan je employer brand in deze tijd. En hoe verandert het vakgebied employer branding? In 2 opeenvolgende blogs laat ik daar mijn licht over schijnen.
In het eerste deel gaat het over de basis.

The basics don’t change

In de basis van employer branding verandert er weinig. Een paar voorbeelden:

  • Iedere werkgever is een employer brand
    Iedereen zal een beeld hebben over werken bij je organisatie. Dat beeld vormen mensen altijd, ook als ze niks of te weinig van je weten. Of als jij niets aan employer branding doet. Mensen vormen hun beeld met wat ze kunnen vinden. In die zin is iedere werkgever een employer brand. Of dat employer brand klopt bij de werkelijkheid en of dat in de buurt ligt van wat je zou willen als organisatie, dat is waar je invloed op kan hebben door aan employer branding te doen.
  • Je employer brand geeft je een houvast in alles wat je doet als werkgever.
    Juist in een tijd van extreme veranderingen moet er een basis zijn voor alle communicatie, en voor werkgeversgedrag. Dat is je employer brand. Het begint met je werkgeversverhaal, of EVP. Waarom is het bijzonder om bij jullie te werken? Zorg dat je dat verhaal hebt, en houd in de gaten of dat blijft kloppen.
  • Een employer brand begint bij je identiteit, die verandert niet snel. Je eigen mensen zijn je employer brand. Dat verzin je dus niet, je bent het al. Je moet uiteraard vinger aan de pols houden, en meebewegen als dat nodig is. Maar ik ken geen organisaties waarvan door de corona-crisis de identiteit radicaal veranderd is.
  • Een employer brand is gevoel. Wat maakt het bijzonder om bij jouw organisatie te werken? Zorg dat dat gevoel duidelijk is, en in je communicatie te voelen is.

Tot zover de basis van employer branding. Die verandert dus niet dramatisch door de Corona-crisis.
Maar…..het is natuurlijk niet zo dat er niets aan employer branding verandert in deze tijd. Je basis zal niet spectaculair veranderen, je moet wel blijven aansluiten bij de buitenwereld. En daar verandert veel, zeker ook voor werkgevers. De hele wereld staat in brand, dus ook de wereld van werkgevers is drastisch aan het veranderen door de gevolgen van de corona-crisis op korte en lange termijn.

The times, they are a-changin’

Je basis zal niet spectaculair veranderen, je moet met je employer brand wel blijven aansluiten bij de buitenwereld. En daar verandert veel, zeker ook voor werkgevers. Sommige kenmerken van employer branding worden juist in deze tijd extra onderstreept. Een paar vooprbeelden:

  • Employer branding is zeker ook zinvol als je geen (of minder) vacatures hebt
    Te vaak nog komt employer branding alleen in beeld als een organisatie moeite heeft werving. Dat is slechts 1 van de toepassingen. Je employer brand moet eigenlijk centraal staan in alles wat je als werkgever doet, in zowel de in-, door als uitstroom. Of anders gezegd, in alle fasen van de employee-journey. De focus in die journey verandert door de corona-crisis voor veel werkgevers. Er zijn vaak minder vacatures. De nadruk komt meer op de interne doelgroep te liggen.
  • Je belangrijkste doelgroep voor employer branding zijn je eigen mensen
    Een employer brand is het gevoel dat mensen hebben voor jouw organisatie als werkgever. Huidige medewerkers, maar ook potentiële en ex-werknemers.
    Hoe zorg je ervoor dat de eigen medewerkers genoeg gevoel met de werkgever blijven houden, terwijl we ineens allemaal thuis zitten te video-overleggen? Dat is een serieuze uitdaging, met een grote rol voor communicatie en het employer brand. Zorg er vooral voor dat je als werkgever blijft communiceren met je eigen mensen, vanuit het gevoel van je employer brand.
  • Je employer brand moet bijzonder genoeg zijn
    Als grote groepen voorlopig nog vanuit huis blijven werken, vervalt woon-werk-afstand als drempel. En wordt de concurrentie tussen werkgevers en tussen werknemers groter. Dan wordt onderscheid belangrijker. Wat maakt het nou echt bijzonder om bij jullie te komen werken? Denk daar goed over na, vraag dat aan je mensen, en zorg dat dit in je communicatie terechtkomt.

Kortom, de basis van employer branding verandert niet. Je employer brand geeft weer waarom het bijzonder is om bij jouw organisatie te werken, en geeft houvast bij alles wat je doet als werkgever.
Maar tegelijkertijd verandert wel de complete wereld waar je je als werkgever in begeeft. En leidt dat ertoe dat je vanuit het employer brand aan moet sluiten op de veranderende wereld en arbeidsmarkt.

Dit schetst het mooie van het vakgebied employer branding. Het zijn maar een paar voorbeelden. Tijdens de Masterclass Employer Branding op 19 april jl is nog veel meer aan de orde gekomen.