53: Hoogste tijd voor employer branding, deel 1
In aflevering 53 is het de hoogste tijd dat we het weer eens goed over employer branding gaan hebben. Want wat is er aan de hand in employer brand land?
HEMA, Coolblue, Bijenkorf, RijkZwaan, Koppert, Mollie, Picnic, Basic Fit, Nationale Nederlanden, Adyen, Eiffel, Backbase. Allemaal hebben ze in de afgelopen maanden vacatures gehad voor employer brand functies.
Jarenlang moesten we echt op zoek naar employer brand vacatures in Nederland. Af en toe kwam je er 1 tegen. Nu is het dus compleet ontploft.
Hoog tijd om in deze podcast weer eens goed de diepte in te gaan over employer branding. Waar hebben we het eigenlijk over, wat verandert er, wat niet, bij wie hoort de verantwoordelijkheid te liggen, etc.
Daarover gaan we praten met 2 ervaren vakgenoten uit de EB-praktijk.
Ton Rodenburg van ClubgeistBVH en Ronald van Schaik van Kaliber. Allebei bureaumannen, elke dag bezig met de employer brands van hun klanten. Dus veel ervaring aan tafel. Genoeg te vertellen.
Het is een uitgebreid gesprek geworden over alle onderdelen van employer branding. Daarom heb ik er dubbele aflevering van gemaakt. Bij elkaar kun je dit echt luisteren als een college of masterclass over het vak. Een samenvatting van zo’n gesprek is echt onmogelijk. Om toch iets prijs te geven, heb ik een aantal quotes uit het gesprek geselecteerd. Die staan hieronder. Dat moet genoeg prikkelen om de hele aflevering te gaan luisteren. Ik zeg er niet bij van wie de quote is. Bij sommige kun je dat wel raden, voor de anderen moet je maar luisteren.
Een aantal quotes uit het gesprek
- Koekjes verkopen is ook heel leuk, maar bij employer branding gaat het echt ergens over.
- Employer branding is the only long term recruitment strategy.
- Er is een verschil tussen employer brand en employer branding
- Organisaties zijn gelukkig steeds bewuster bezig met wie ze als werkgever, als club willen zijn. En anders worden ze daar door de huidige arbeidsmarkt wel toe gedwongen.
- Een employer brand is een relatie met het hoofd en het hart van talent.
- Employer branding is het aantrekken, inspireren en mee-ontwikkelen van medemerkers.
- Een merk is de hele set aan associaties die je hebt bij een organisatie.
- Organisaties zijn steeds meer bezig met de vraag ‘Waarom zijn we eigenlijk hier? ‘ Er is steeds meer bewustwording dat een organisatie meer is dan de spullen die je verkoopt of de diensten die je levert.
- Je employer brand zit niet alleen in communicatie en vacatures. Het zit juist ook in je gedrag als organisatie en als werkgever.
- Wat is het dat maakt dat mensen graag bij je willen horen? Hoe zorg je ervoor dat de buitenwereld ermee in contact komt, en de binnenwereld zich ermee verbonden voelt?
- Het employer brand is niet van jezelf, het zit in het hoofd en het hart van je (toekomstige) medewerker.
- A great story, well told.
- Voor 60% is het merk de aanleiding om een organisatie interessant te vinden, die andere 40% moeten we met employer branding invullen.
- Bol.com is de winkel van ons allemaal, maar het is niet de werkgever voor iedereen.
- Bij employer branding werk je niet met ‘zo veel mogelijk’. Je werkgeversmerk is zowel je magneet als je filter.
- De cultuur die je bouwt is de belofte die je maakt
- Een productmerk kun je bouwen met ‘flauwekul’, bij een werkgeversmerk moet je heel dicht bij ‘echt’ blijven
- Je mag wel 1 stap voor de werkelijkheid uit lopen, laat ook zien waar je naartoe wil
- Je hebt creativiteit nodig om je verhaal op de juiste manier over te brengen. Wat ga je in de punt zetten, hoe ga je het formuleren en hoe ga je het laten voelen
- Je hebt op sommige momenten vreemde ogen nodig die van buiten naar binnen kijken
- Je employer brand is een kapstok waar je alles onder kunt hangen, zodat het bij elkaar optelt
Een ongelooflijke hoeveelheid quotes, ze komen echt allemaal uit deze aflevering.
We hebben het trouwens ook nog over skateboards, voetbaltafels, stewardessen, impact en pastasaus.
Een ongelooflijke hoeveelheid quotes, genoeg om een boek mee te vullen 😁 Ze komen echt allemaal uit deze aflevering. We hebben het trouwens ook nog over skateboards, voetbaltafels, stewardessen, impact en pastasaus. Dit is deel 1, het wordt dus vervolgd. Tnx Ton en Ronald.
‘Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied.
Je kunt je abonneren op de podcast via iTunes, Spotify, Stitcher en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube. Je kunt de podcast ook volgen op Instagram: @hierisamc
Ik heb ook een boek gemaakt over de podcast. Het Inspiratieboek Arbeidsmarktcommunicatie.