Wervingscampagne NS Retail
NS zoekt niet alleen mensen op de trein, maar heeft vele verschillende doelgroepen. Op de stations heeft NS ook een aantal eigen formules, of is NS franchisenemer van formules. Voor de Julia’s, Kiosk, Luca’s, StationsHuiskamer en AH to go op het station, werft NS de medewerkers. Zij zijn in dienst bij NS. Een heel ander aanbod, een compleet andere doelgroep en verschillende huisstijlen voor de formules. Maar wel een enorme wervingsbehoefte en een ontplofte arbeidsmarkt vlak na Corona.
In 2021 hebben we een campagne ontwikkeld waarmee we op verschillende plekken en niveaus konden werven voor onze retail-formules. De dynamiek van het station is de verbindende schakel, er is ruimte voor de kleuren van de verschillende formules. Op de locaties is de kleur van de formule leidend, heeft de formule de hoofdrol en NS de bijrol. Daarboven hebben we een ‘paarse’ campagne gemaakt om het werken op het station in de breedte onder de aandacht te brengen, in die campagne zijn de rollen letterlijk omgedraaid.
Bewust is het geen geel-blauwe NS-campagne geworden, want daarmee zou het eigene van NS Retail weg zijn. Het beeld van geel, blauw en NS doet mensen gelijk denken aan de NS die ze kennen. We moeten juist een deel van NS in beeld krijgen wat ze nog niet genoeg kennen. Een heel subtiel spel met 6 logo’s en 5 kleuren dus.VAnaf het moment dat de campagne stond, hebben we maandelijks onze online inzet geoptimaliseerd in afstemming met de wervingsbehoefte. Dat leidde weer tot een ander kleurig schema.
Ik heb de rol van campagnemanager gehad. Product owner kun je het ook noemen. Ik ben projectleider geweest van de ontwikkeling van de campagne, en daarna heb ik met recruitment en de business afgestemd en per maand of kwartaal de budgetten en middelen bepaald en ontwikkeld.
Campagne-concept is van TBWA, realisatie is gedaan door EnOf, video en fotografie is van Het Creatiehuis.