70: Over cultuur, communities en communicatie, en ook nog over AI

In aflevering 70 zit ik aan tafel bij Wortell, IT-werkgever. Op hun vestiging in Lijnden praat ik met Bryan Peereboom en Friso Visser. 

Als IT-werkgever snappen zij de volgorde voor een sterk employer brand:

  • Je moet eerst zorgen voor een bijzondere cultuur en band met je eigen mensen.
  • Dan moet je actief zijn in communities om op inhoud in contact te komen met je schaarse, latente doelgroep. Jouw doelgroep is namelijk helemaal niet bezig met een nieuwe baan. 
  • Daarna moet je pas communicatie gaan ontwikkelen om in beeld te komen als werkgever. Deze communicatie moet passen bij wie je bent, en mag best en beetje scherp zijn. Je doelgroep is namelijk latent, die is met hele andere dingen bezig dan met jouw vacatures. Zie hieronder de afbeelding van Binary Blaze, de eigen comic van Wortell die zij hiervoor hebben gemaakt.  

Dit is ook letterlijk de volgorde van het gesprek, waarin we belichten hoe Wortell dit heeft ingevuld. Daarover hebben ze ook een erg goede whitepaper ‘Hoe recruit Wortell?‘ gemaakt, bekijk die ook zeker. 

Het kon ook niet anders dat we het daarna nog over AI kregen, want daarin lopen zowel Bryan als Friso ook voorop. We kunnen het in deze aflevering daar niet te lang over hebben. Maar Friso heeft hier een eigen podcast over gemaakt met Mees van Velzen van Mister Work. Dus luister die zeker ook als je meer wilt weten en op de hoogte wil blijven van de ontwikkelingen van AI in recruitment.  

Hieronder zoals altijd de audio- en videoversie van de aflevering. En uiteraard weer een aantal lekkere quotes uit het gesprek.  

En dan nog iets dat ik erbij moet plakken. Aan het eind noemt Bryan de klassieke campagne van Reebok met The Office Linebacker Terry Tate. Dit is ook een van mijn all-time favorieten, dus daarom op deze pagina ook nog een video daarvan. 

Dus, een erg goed gesprek in een geweldige wervingskeuken!

Tnx Bryan en Friso! 

 

Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify, Stitcher en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube. Je kunt de podcast ook volgen op Instagram: @hierisamc

Ik heb ook een boek gemaakt over de podcast. Het Inspiratieboek Arbeidsmarktcommunicatie