10: Praktijktips: Hoe leg je de basis voor goede arbeidsmarktcommunicatie?
In aflevering 10 (!) van mijn podcast-serie ‘Hier is AMC’ spreek ik Marion de Vries. Marion is onder de naam The Reputationals sinds 2005 zelfstandig actief als adviseur arbeidsmarktcommunicatie. In die jaren is ze bij zeer veel werkgevers actief geweest.
Samen met Marion ben ik in dit gesprek in de huid gekropen van iemand die nu met arbeidsmarktcommunicatie moet beginnen binnen een organisatie. Wat zijn de tips van Marion waar je nu mee moet beginnen?
Hier is AMC afl 10: Marion de Vries (The Reputationals)
Tip 1: Ga uit van wat er al is
Marion geeft aan dat ze de laatste jaren steeds vaker uitgaat van wat er al is binnen een organisatie. “Ik ging altijd van een theoretisch model uit. Eerst het werkgeversmerk benoemen, dan van daaruit jobbranding gaan ontwikkelen. De laatste tijd werk ik vaak andersom. Wat doen we al als organisatie. Hoe zien onze vacatureteksten eruit. Wat kunnen we daaraan verbeteren? Zo leer je eerst de organisatie en de mensen kennen. Je krijgt over en weer beter begrip. En door alvast aan de slag te gaan, komen de gesprekken over het werkgeversverhaal vanzelf op gang.”
Tip 2: Budget: Werving kost gewoon geld
Je moet van het begin duidelijk zijn over het budget. Maar het advies van Marion is ook ‘Maak je er niet te druk over’. Werving kost geld, dus daar moet je niet te krampachtig over doen. In combinatie met de eerste tip hierboven: “Breng duidelijk in kaart wat het kost wat je nu doet. En wat je daaraan wilt verbeteren, en wat dat kost. Maar neem daar gelijk ook de opbrengsten in mee. Wat levert het op? En meet alles, want dan kun je ook direct duidelijk maken waar de verbeteringen zitten.”
Tip 3: Wie gaan je helpen?
Je kunt nog zo’n goed plan hebben, je moet mensen mee krijgen. Dat is minstens zo belangrijk. Ga op zoek naar een supporter op hoger niveau. En je moet aansluiten bij wat een organisatie kan. Toen Marion bij Rijkswaterstaat begon, kwamen ze net uit een langdurige vacaturestop. Dan moet je niet gelijk beginnen met een employer brand plan, maar eerst gaan helpen bij het extern gepubliceerd krijgen van de vacatures.
(De nieuwe AMC-campagne voor Rijkswaterstaat: ‘De weg naar de toekomst’ )
Tip 4: Wat moet een werkgever in ieder geval zelf doen: Regie!
Als je als organisatie op dit moment 1 persoon op arbeidsmarktcommunicatie zet, wat moet die persoon dan doen? Het is de vraag of het slim is dat die persoon dan de vacatureteksten gaat schrijven. Dat kost veel tijd, en is echt een specialistisch vak. Het gevaar bestaat dat hij/zij daar veel tijd aan kwijt is, en dat het altijd beter kan.
Zorg er in ieder geval voor dat je als werkgever de regie houdt over alles wat je doet. Je hebt niet meer met 1 bureau te maken, maar met meerdere partijen. Dat is handig en logisch. Maar het is dan zeer belangrijk om zelf de regie te houden.
Marion omschrijft ook nog een mooie rol als enthousiaste idioot. Vaak gebeurt er binnen een organisatie heel veel waar mensen enthousiast over zijn. Maar ze zijn te bescheiden om dat ook met de buitenwereld te delen. Zorg er dan voor dat je 1 persoon hebt die weet wat er speelt, dat enthousiasme aanwakkert en het praktisch weet te maken voor AMC.
Werf&-awards
Als laatste bespreken we aan de hand van de Werf&-awards de creativiteit op AMC-gebied. Marion is voor de derde keer juryvoorzitter, en ziet bij de ingezonden cases letterlijk een spagaat langskomen tussen creativiteit en meetbaarheid.
Iedereen die een case wil insturen voor de nieuwe editie van 2018, moet zeker dit deel van het interview luisteren. Want Marion geeft een paar handige tips. De belangrijkste: hou bij het schrijven van de case rekening met alle bloedgroepen die de case beoordelen. Dus met recruiters, arbeidsmarktcommunicatiespecialisten en leveranciers. Want zij reageren ieder op andere onderdelen van een goede case. Zorg er daarom voor dat je de case goed opschrijft samen met alle betrokken partijen.
Het interview is weer een mooie toevoeging geworden aan de serie. Voor iedereen die iets met arbeidsmarktcommunicatie doet, zitten er wel praktische tips in.
‘Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied.
Je kunt je abonneren op de podcast via iTunes, Spotify en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube.