15: AMC met de extreem technische doelgroep: eerst in beeld komen, dan komt werving later wel een keer.

De arbeidsmarkt is voorpagina-nieuws. Dat vind ik best leuk, want ik kan thuis steeds beter uitleggen wat papa nou de hele dag doet. Als je oppervlakkig naar het nieuws luistert, hebben we een mega-groot probleem met de werving van technici. Ze zijn er te weinig, en daardoor komen bedrijven in de problemen. Ben je dan kansloos als werkgever met een flinke technische wervingsbehoefte? Niet dus. Er zijn veel manieren om er iets aan te doen. Dat bespreken we in aflevering 15 van mijn podcastserie Hier is AMC, want ik ben te gast bij Marnix de Groot van Alliander.

Alliander is netbeheerder van het energienetwerk in zes provincies van Nederland. Een club met 7200 medewerkers, waarvan 2.500 technici. Speler in de energietransitie. Zij staan midden in de technische doelgroep dus. Marnix geeft in dit gesprek een mooie inkijk hoe Alliander employer branding en AMC heeft georganiseerd om per jaar 300 moeilijk werfbare technici te werven. 

Natuurlijk is het weer niet te doen om het hele gesprek in een artikel te vatten. Je moet daarom gewoon de hele aflevering kijken of luisteren. Maar ik licht er toch een paar highlights uit.

 

Je kunt een olifant alleen in kleine stukjes opeten

Er is sprake van een groot landelijk probleem. Maar dat is verdeeld over verschillende spelers. Vele kleine problemen dus. Net als in de zorg en het onderwijs. Er is niet 1 grote oplossing voor het grote probleem. Je moet er vooral heel veel verschillende kleinere oplossingen tegenover zetten.

Belangrijk is dat je voorkomt dat je elkaar beconcurreert, terwijl niemand ervoor zorgt dat de totale vijver groter wordt.  Alliander heeft de afspraak met aannemers en partners in de keten dat ze niet actief mensen bij elkaar weghalen. Dus zijn ze bezig met hoe de vijver groter te maken, in plaats van de vijver alleen maar leeg te halen. Daarvoor ligt er naast werving een belangrijke rol voor opleiding.

Marnix noemt een groot aantal voorbeelden van programma’s bij Alliander om mensen met HAVO, 55+ers en statushouders op te leiden. Technische affiniteit moet aanwezig zijn, maar het hoeven niet persé technici te zijn. Op al deze gebieden richten ze zich erop om belemmeringen weg te nemen om mensen een technisch beroep te laten uitoefenen.

Ook is er de WATT-campagne van de gezamenlijke netbeheerders. Hiermee willen ze meer mensen voor de energiesector laten kiezen door lespaketten, beroepskeuzemateriaal, excursies en gastlessen te bieden. Verder was er in Amsterdam geen Infra-studie, dus die zijn ze nu met het ROC aan het opzetten.

 

(een beeld uit een lespakket van de Watt-campagne: https://www.watt.nl/)

Een paar cijfers uit de Alliander-praktijk:

  • 700 vacatures, waarvan 300 ‘moeilijk vindbare’ technici
  • 2 % van de doelgroep is actief op zoek.
  • Per monteur in Amsterdam zijn er 15 openstaande vacatures.

We hebben hier dus met een extreem latente doelgroep te maken. Hoe ga je daarmee om met je arbeidsmarktcommunicatie? Daarover geeft Marnix echt extreem veel tips. Als je iets doet op de technische arbeidsmarkt, hoor je in het gesprek genoeg om een compleet eigen plan op te zetten.

Een paar voorbeelden:

  • ‘De werkenbij-site is (relatief) losgekoppeld van de social media kanalen’. Niet alles komt samen op de site. Op de social kanalen vindt eerst het opbouwen van een voorzichtige band plaats. Daarna wordt er naar de site doorverwezen voor het meer functionele vervolg. Dat is gebaseerd op een afnemend sitebezoek bij een stijgend aantal vacatures. De eerste conversatie en interactie met de doelgroep vindt steeds meer op de social kanalen plaats. De eigen social kanalen zijn daarbij zo belangrijk dat je die absoluut zelf moet opbouwen en beheren. Daarvoor moet je goede samenwerking opzoeken met de communicatiemensen binnen je organisatie
  • ‘Eerst willen we in beeld komen, werving komt later wel een keer’. We vertellen eerst vooral verhalen. Online en via social. Met een belangrijke rol voor de eigen mensen. Vaak gaan die verhalen over Alliander. Maar soms ook bewust niet. Dan hebben we het over de energietransitie of het Klimaatakkoord. KPI’s in deze fase zijn communicatie-KPI’s. Zichtbaarheid, bereik, interactie, engagement etc. Niet het aantal sollicitaties.
  • ‘Online strategie aanvullen met offline kennismaking’ Als we in beeld zijn, willen we mensen ook echt ontmoeten. Zo organiseren we een rondvaartboot voor HBO’ers om te discussiëren over de energietranisite, en een escaperoom voor MBO’ers. We vragen niet gelijk of mensen bij ons komen werken, maar eerst om kennis te komen maken. Drempelverlagend.

Om je dashboard in te richten, schetst Marnix in het gesprek ook de verschillende niveaus waarop je cijfers kunt benoemen. Van imago- en doelgroep-onderzoek tot de eigen Google Analytics-cijfers.

Eigen mensen en referral

Uiteraard hebben we het ook over de referral-actie waarmee Alliander werd genomineerd voor de Werf&-awards eerder dit jaar. In het oog springen de VR-films die zijn gemaakt. Maar die zijn het topje van de ijsberg die een dergelijk project is. Minstens zo interessant is de aanpak die er eerst toe moet leiden dat de eigen de afdeling recruitment willen helpen bij het werven van collega’s. Dat traject gaat eraan vooraf, en daar heeft men bij Alliander veel werk van gemaakt.

 

Sleutel van het succes – en tip voor iedereen die iets met referral doet – is dat er twee verschillende doelstellingen aan het project zijn gekoppeld. Het moet eerst een ‘interne-trots-programma’ zijn, voordat het een goed refferral-programma kan worden. Referral is gestart als pilot voor een jaar. Nu 200 techneuten aanbevolen, bijna 50 man (m/v) aangenomen. ‘Daar waren we positief door verrast. ‘

 Er komt nog veel meer in het gesprek langs. Van recruitment-tech tot interne samenwerking en de EVP van Alliander. Dus reden genoeg om het hele gesprek te luisteren of te kijken. 

 

Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube.