21: Bij de werving van starters gaat het om vrijheid, zekerheid en purpose

In aflevering 21 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ ben ik op bezoek bij Malique Steenbrinkvan Quoratio. Een werkgever met veel ervaring in het werven van starters en young professionals. Daarom spreken we over Generatie Y en Z en de arbeidsmarkt. Vervolgens komen we vanzelf op employer branding voor het vakgebied administratie en traineeships voor niet-starters. En belanden we bij toeval bij een prachtig voorbeeld van duurzame inzetbaarheid. Hieronder de hele aflevering als video of als audio, daarna in een kort artikel alvast een voorproefje van de inhoud.

Starters: spagaat tussen vrijheid en zekerheid

We beginnen met 2 zaken die ik me afvraag. De eerste: in doelgroeponderzoeken van Generatie Y en Z zie ik steeds een bijzondere combinatie. Ze zoeken naar afwisseling en vrijheid, maar ook naar duidelijkheid en zelfs zekerheid in hun werk. Aan Malique de vraag wat ze daar als Quoratio van merken.

‘Wij werven vooral voor onze traineeships, daar zit vanzelf de afwisseling in. Je gaat op projecten bij verschillende organisaties aan de slag. We zorgen daarnaast voor vastigheid. Daarbij gaat het niet zozeer om baanzekerheid, maar veel meer om ontwikkelzekerheid. Iedereen wil blijven ontwikkelen. Daarom is onze belofte van ontwikkeling erg belangrijk. Werken en leren is de basis. Iedere medewerker krijgt bijvoorbeeld een eigen talent development manager. Ook zorgen we voor een goede band met de collega’s en onze organisatie. We hebben met elkaar een eigen appgroep. We organiseren regioborrels, een summer- en eindejaarsfestival.’

Purpose-gedrevenheid van de doelgroep

Tweede punt gaat over purpose, dit is voor starters een belangrijk onderwerp op hun werk. Ze willen ergens aan bijdragen. Hoe komt Quoratio daaraan tegemoet?

Malique daarover: ‘We proberen zo veel mogelijk verder te kijken dan wat je elke dag doet. We hebben hier ’s avonds inhoudelijke bijeenkomsten over de toekomst van ons vak, waar ook onze CEO bij aanwezig is. Dat zorgt voor clubgevoel. En geeft aan waar je aan kunt bijdragen.

Die bijdrage zit deels ook in het vakgebied Administratie. Waar zorgt een salarisadministrateur voor? Niet alleen voor een mutatie, maar dat het hele bedrijf uitbetaald kan worden. Maar je zorgt voor veel meer. Een goede administratie zorgt voor overzicht en rust in de tent. ‘

Administratie is voor veel organisaties een noodzakelijk kwaad. Zeker in de zorg, het onderwijs en het sociaal domein is het geen vanzelfsprekend onderdeel van de organisatie. Door zich erin te specialiseren, kan Quoratio organisaties beloven dat de administratie geen probleem meer is. En kunnen ze zich erop richten waar ze echt van zijn. Zo draagt de administrateur dus bij aan onderwijs, zorg etc. Dat sluit aan bij de purpose die de doelgroep zoekt. ‘

Ik (MQ) had voor dit gesprek echt nog nooit nagedacht over het vakgebied administratie. Niet voor mezelf, maar ook niet voor een AMC-project. Mooie ontdekking. Want ik vind de bijdrage die hierboven staat echt een mooie. Sterker nog, ik vind eigenlijk dat die te weinig in de onderstaande Quoratio-brandmovie staat. Maar goed, work in progress!

     

    Administratie, duurzame inzetbaarheid en traineeship voor niet-starters

    Ik loop zelf al een tijdje rond met de vraag waarom er niet veel meer traineeship-achtige trajecten zijn voor niet-starters. Het lijkt mij namelijk erg aantrekkelijk om mensen op die manier kennis te laten maken met een ander vak. Ik zou op die manier zelf graag rondkijken. Bij Quoratio heb ik een interessant voorbeeld gevonden. Ze zijn bezig met een aanpak voor ervaren mensen om binnen hun vakgebied een rol te blijven spelen als administrateur, als het werk te zwaar wordt.

    Bijvoorbeeld voor verpleegkundigen. Een grote groep daarvan is 50 jaar of ouder, zij moeten nog doorwerken tot 67. Maar het verpleegkundige vak is dan erg zwaar. Door te kiezen voor de administratie binnen de zorg kun je je als verpleegkundige ontwikkelen in een ander vakgebied, maar blijf je wel wat betekenen voor het verpleegkundige vakgebied, waar je ooit voor gekozen hebt. Je bent daar zeer waardevol, want je neemt de verpleegkundigen de administratieve rompslomp uit handen, waardoor zij zich kunnen toeleggen op de zorg. En je weet waar het over gaat, want je hebt jaren zelf als verpleegkundige gewerkt.

    Employer branding = duurzame relatie door echte verhalen

    Ik heb Malique ook gevraagd naar haar invulling van employer branding. “Aantrekken van mensen met verhalen van eigen medewerkers, zodat ze zich al kunnen identificeren aan de poort van de recruitment marketing funnel. Employer branding ligt heel dicht aan tegen contentmarketing. Probeer de echte verhalen vanuit het hart van de organisatie naar buiten te brengen. Dan spreek je gelijk de goede mensen aan. Dan gaat het niet alleen om het aantrekken van talent, maar behoud je dat talent ook vanuit datzelfde verhaal. En heb je dus een duurzame relatie.”

     

    (beeld: Unsplash – Dani Oowl)

     

    Ik laat geen gelegenheid onbenut om James Ellis te pluggen.

    Als laatste moet ik nog melden dat ik in Malique eindelijk iemand heb gesproken die ook naar de podcasts van James Ellis luistert. We hebben het zelfs af en toe over recruitment content, James is hier de grondlegger van. Ik verwijs hier naar het Employer brand manifesto. Dat heeft James enkele maanden geleden gepubliceerd. Vind ik nog steeds briljant. Het geeft voor mij weer wat employer branding is, en vooral wat voor soort mensen employer branders moeten zijn. Recruitment is marketing, zover komen de meesten nog wel. Employer branding is vooral de breedte. Employer branding is recruitment, marketing, communicatie, HR, data, en nog veel meer. Van alles een beetje, benaderd vanuit het employer brand, dat is de basis. Maar je moet wel mee kunnen praten met al die andere vakgebieden. Lees zeker dat Manifesto nog een keer door, en wie helpt me om James Ellis een keer naar Nederland te halen?

    Zo werd het weer een erg leuk gesprek. Met genoeg interessants erin voor alle vakgenoten binnen AMC, recruitment, recruitment marketing, employer branding en HR.

     

    Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

    Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube.