23: AMC is én techniek, én merk, én marketing
In aflevering 23 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ ga ik langs bij Ricardo Risamasu van Talmark. ‘Bureau voor strategische digitale arbeidsmarktcommunicatie’ zeggen ze zelf op hun site. Dus dat past helemaal bij de titel van de podcast. Het werd een gesprek over de grote lijnen van arbeidsmarktcommunicatie. Hoe vlieg je het aan, wat houdt het allemaal bij elkaar. Daarmee zitten er mooie handvaten in voor alle AMC-professionals.
In dit artikel alvast wat highlights, bekijk hieronder het hele gesprek. Of abonneer je natuurlijk op de podcast, die links staan onderaan.
Hier is AMC afl 23: Ricardo Risamasu (Talmark)
Techniek, merk, marketing
Ricardo verdeelt een AMC-aanpak in drie onderdelen: Techniek, merk, marketing. Alle techniek van de werkenbij-site moet goed werken, met het merk maak je duidelijk wat jou als werkgever bijzonder maakt, marketing zorgt je ervoor dat de juiste mensen hiermee worden bereikt.
Een AMC-aanpak moet deze drie onderdelen goed hebben staan. Sterker nog, als je 1 van de 3 niet op orde hebt, moet je nog niet beginnen.
Hier hoort bij dat je er dus voor moet zorgen dat verschillende types mensen met elkaar samenwerken door dit hele traject. Developers, creatieven en marketeers. Er wordt vaak over beweerd dat deze smaken moeilijk samenwerken. De praktijk leert dat het heel goed werkt. Als je iedereen er maar bij betrekt, en de kans geeft om er samen iets mee te doen. Te vaak zie je dat de trajecten gescheiden zijn, dan gaat het mis.
(Talmark won eerder dit jaar een Werf&-award voor de deze ANWB-case. Bekijk hier hoe het zit met techniek, merk en marketing voor deze case)
Talent is koning.
We hebben het in de podcast over het boek ‘Talent wins’. McKinsey heeft in de vorige eeuw de term ‘The war for talent’ bedacht. Vorig jaar heeft de CEO van McKinsey dit boek geschreven. Korte strekking ervan: ‘The war for talent is over. Talent wins’. Klinkt logisch. Maar de impact hiervan is dat McKinsey dit dus aan al haar klanten aan het vertellen is. De verhoudingen op de arbeidsmarkt zijn dus definitief veranderd. De macht ligt bij het talent. In je aanpak van AMC, recruitment en employer branding moet je daar vanuit gaan.
Ricardo vertaalt dat in ‘Talent is koning’. Klinkt als een open deur, maar is in de praktijk lang niet altijd het uitgangspunt. ‘Klant is koning’ kent iedereen. ‘Talent is koning’ nog lang niet. Als werkgever moet je altijd kijken hoe jij het talent kan helpen, servicen. Met uiteindelijk natuurlijk als doel om als werkgever in beeld te komen. Dit gaat verder dan alleen communicatie. Het zit ook vooral in je gedrag als werkgever.
Hoe werk je samen met een AMC-bureau?
In de podcast spreken we ook over de samenwerking tussen bureau en werkgever. Hoe bepaal je nou als werkgever wat je aan een bureau vraagt, en welk bureau dat dan moet zijn. Of omgedraaid, welke opdrachten vind je als bureau nou het meest interessant.
Mooi lijntje uit het gesprek komt op het volgende neer: Als er weinig ruimte is om als bureau je eigenzinnigheid te laten zien, dan is het geen aantrekkelijke opdracht. Realiseer je als werkgever dus dat een bureau eigenzinnig is, en geef daar ruimte voor. Als je die ruimte niet geeft, dan wordt het teveel ‘U vraagt, wij draaien’. Dat is voor een bureau geen prettige opdracht, maar voor een werkgever ook niet. Want het bureau krijgt niet de ruimte om te doen waar ze goed in zijn.
Dus geef ruimte. Maar bepaal wel waar die ruimte ligt. Want een bureau alleen maar ruimte geven, is ook niet goed. Als werkgever moet je zorgen voor de afbakening, en voor tegenwicht. Dat laatste is belangrijk. Zorg ervoor dat je aan werkgeverskant genoeg goede mensen erbij betrekt. Want dan kun je goed sparren met het bureau, daar komen de beste resultaten uit voort.
Dit waren drie highlights uit het gesprek, waarmee je alvast een indruk kan krijgen. En die hopelijk aanleiding genoeg geven om het hele gesprek te gaan luisteren.
‘Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied.
Je kunt je abonneren op de podcast via iTunes, Spotify en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube.