25A: De stand in het land van arbeidsmarktcommunicatie

Aflevering 25 van de podcast ‘Hier is AMC’ is een bijzondere. Anders dan anders. Want het is de 25e, dat wilde ik een beetje vieren.

Daarom heb ik mijn eerste 3 gasten uit 2017, uit aflevering 1, 2 en 3 opnieuw voor de microfoon gevraagd. Mitchell van Koert van Achmea, Hans Kroonen van Steam en Ronald van Driel, zelfstandig ervaren recruiter en ook van Recruitment Accelerator.

Met zijn vieren praten we over de stand in het land van arbeidsmarktcommunicatie. We blikken terug en kijken vooruit. Wat is er de laatste 3 jaar veranderd, en wat juist niet. Wat zijn ze anders gaan doen, wat hebben ze geleerd?

Dat is een mooi gesprek geworden, vooral omdat we met zijn vieren de breedte van het vakgebied AMC vertegenwoordigen. Een recruiter, een AMC-bureau en een werkgever. En ikzelf, die daar een beetje tussendoor beweegt. Dat geeft lekker verschillende invalshoeken, maar ook genoeg overeenkomsten. Dat was ooit het basis-idee om met deze podcast te beginnen. Na 3 jaar werkt dat nog steeds erg lekker. Ik realiseer me natuurlijk dat er nog veel meer stromingen en bloedgroepen die met AMC bezig zijn. Maar dat zie je hopelijk wel terug als je de overige 21 gasten op een rij zet.

Dus dit gesprek geeft het mooie en de breedte van het vakgebied AMC weer. Daarom is het zeker het beluisteren waard. Omdat het een gesprek met zijn vieren is, laat het zich nog moeilijker dan anders vatten in een geschreven samenvatting. Normaal gesproken probeer ik er een artikel van te maken dat op zichzelf leesbaar is en alvast wat goede inhoud bevat. Dat is bij deze uitzending echt niet te doen. Daarom een iets ander artikel.

Ik heb een aantal quotes uit het gesprek opgelijnd. 3 grotere onderwerpen, en 12 kleintjes. Daarmee wordt gelijk de breedte van het gesprek en van het AMC-vakgebied duidelijk. En krijg je hopelijk genoeg kruimels om het hele gesprek te beluisteren.

Voor het totale gesprek hebben we lekker de tijd genomen. Daarom zet ik het als 2 afleveringen online. Hierbij het eerste deel. Het tweede deel volgt in de komende weken. Hieronder de video-versie. Als je geabonneerd bent op de podcast, heb je de aflevering al langs zien komen. Onderaan dit bericht staan de links om je te abonneren op de podcast

AMC is geen sprint, het is een marathon

AMC doe je voor de lange termijn. Het gaat vooral om de aansluiting tussen alle elementen die je als werkgever biedt met het EVP. Zowel het recruitmentproces als HR-gedrag. Voorbeeld: de 34-urige werkweek die Achmea aan het introduceren is, past bij de EVP van ‘De toekomst een stap voor zijn’.

 

Recruitment en AMC is een spekkoek

Bestaat uit vele laagjes, en die moeten allemaal kloppen. Als je een prachtig verhaal hebt, maar je vergeet de goede trefwoorden in je vacaturetekst op te nemen, is het eindresultaat dat de hele spekkoek in elkaar zakt.

 

Authentiek zijn is belangrijk, maar het moet wel goede communicatie zijn

De interne rol van een employer brand, van AMC en de rol van de eigen mensen in de communicatie wordt steeds belangrijker. Daardoor wordt er veel gesproken over het belang van authentieke communicatie. Daar zijn we het wel mee eens. Waar we het niet mee eens zijn, is dat het woord ‘authentiek’ vaak als excuus wordt gegeven voor slechte communicatie. Het verhaal moet authentiek zijn, maar dan moet er nog wel goede communicatie van worden gemaakt.

 

Dan nog een aantal losse soundbites

Hier nog een aantal losse opmerkingen uit het gesprek. Ontdaan van context. Als je ze zo bij elkaar ziet, geven ze al een mooi beeld van het vakgebied AMC. Maar luister vooral het hele gesprek voor de samenhang.

  • AMC: Van vacatureteksten tot employer branding, en alles wat daar tussenin zit.
  • We maken merken van werkgevers. Een merk is gevoel en een relatie. Alles wat daaraan bijdraagt, is arbeidsmarktcommunicatie.
  • Je eigen verhaal moet centraal staan. Dat verhaal heb je voor langere tijd.
  • Je moet reclame maken, aandacht krijgen om je verhaal te vertellen.
  • De krappe arbeidsmarkt zorgt ervoor dat je steeds meer slimme dingen moet doen.
  • Er komen heel veel mogelijkheden bij, daardoor wordt regie over alles wordt steeds belangrijker.
  • Een groot deel van de werkgevers kan nog veel beter zijn of haar best doen om op de huidige arbeidsmarkt optimaal zichtbaar en vindbaar te zijn.
  • Je moet niet alleen maar mensen bij elkaar weghalen, maar ook oog hebben voor de totale situatie op de arbeidsmarkt in een branche. Andere doelgroepen, zij-instromers, ook daar valt nog resultaat te behalen.
  • Wat is nog een campagne?
  • AMC is veel meer dan alleen het binnenhalen van mensen. Ook de relatie met je huidige mensen en oud-medewerkers moet aandacht krijgen.
  • Referral is doorontwikkeld van een tool naar veel meer bewustzijn van mensen welke rol hun netwerk speelt. Dat betekent dat je als werkgever goed je best moet doen, goede content moet maken, die je mensen in hun netwerk moeten gaan delen. Want dat doen ze niet zomaar, dat moet je verdienen als werkgever.
  • AMC is ook het faciliteren dat je eigen mensen (medewerkers en recruiters) met het verhaal aan de slag kunnen. Middelen beschikbaar stellen, trainingen geven, begeleiden.

(Wat ook zeker nog vermeld moet worden, is dat de techniek voor deze 25e uitzending is gedaan door Glenn van der Burg. Daarom zitten we met zo’n mooie koptelefoon op. Tnx Glenn)

 

 

Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify, Stitcher en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube.