25B: De stand in AMC-land – deel 2 – Data en latente zoekers

Aflevering 25 van de podcast ‘Hier is AMC’ is een dubbele aflevering. Het 1e deel staat al 2 weken online, dit is het het 2e deel.

Te gast zijn mijn eerste 3 gasten uit 2017. Mitchell van Koert van AchmeaHans Kroonen van Steam en Ronald van Driel, zelfstandig ervaren recruiter en ook van Recruitment Accelerator. Met zijn vieren (en met Glenn van der burg achter de knoppen) nemen we de stand in het land van arbeidsmarktcommunicatie anno 2020 door. In het eerste deel hebben we de ontwikkelingen in de afgelopen 3 jaar doorgenomen. In dit deel gaan bespreken we 2 onderwerpen wat uitgebreider: data en het bereiken van latente zoekers. En we sluiten af met een rondje inspiratietips van ons vieren.

Het mooie van dit gesprek is de breedte van de werkvelden van de drie gasten. Iedereen gaat net anders met het vak om, maar bij elkaar is het een mooi beeld van het totale vak arbeidsmarktcommunicatie. In dit artikel schets ik een aantal quotes die langskomen in het gesprek. Hiermee krijg je een goede indruk van de inhoud, en hopelijk ook inspiratie om het in zijn geheel te gaan beluisteren.

Dat kan op vele verschillende manieren. Hieronder de video-versie. Als je geabonneerd bent op de podcast, heb je de aflevering al langs zien komen. Onderaan dit bericht staan de links om je te abonneren op de podcast.

Data zijn niet de heilige waarheid, maar een kapstok om het gesprek aan te gaan

Het eerste kwartier gaat het over data. We schetsen in welke fase van de funnel of candidate journey ieder data gebruikt, en er worden vele voorbeelden genoemd.

Samengevat kun je data gebruiken om:

  • de uitgangssituatie in beeld te brengen. Doelgroep, bekendheid, reputatie.
  • alles te meten wat je doet, en om bij te sturen en te evalueren.
  • vooruit te kijken, plannen te maken
  • samen te interpreteren.

Een paar quotes die in het gesprek voorbij komen:

  • Recruitment komt steeds hoger op de agenda. Steeds meer een structurelere aanpak, daar horen data bij.
  • Ga niet voor volledige voorspelbaarheid. Blijf niet hangen in de plannenfase.
  • Data zijn het knisperend haardvuur, daar moet je af en toe lekker met elkaar omheen gaan zitten en praten.
  • Data zijn niet de heilige waarheid, maar een kapstok om het gesprek aan te gaan en beter te worden.

Vooruitkijkend hebben we niet zozeer behoefte aan extra data, maar aan:

  • Betere kwaliteit van data. Het proces moet beter geadministreerd worden.
  • Gesprek aangaan en aanhouden over data.
  • Aandacht voor de ethische implicaties van omgaan met data.

 

Hoe kom je in beeld bij latente zoekers?

Tweede onderwerp waar we ongeveer een kwartier over praten is het bereiken van latente zoekers. Daar heeft iedereen vanuit zijn organisatie mee te maken, wat zijn nu de belangrijkste aandachtspunten daarbij:

  • Je best doen op LinkedIn werkt nog steeds, ook bij moeilijke groepen.
  • Je moet duurzaam met je merk en een doelgroep aan de slag. Dan kun je aan de relatie werken. Vraagt een langere adem. Vraagt visie en doorzettingsvermogen.
  • Verplaats je in de doelgroep, weet wat hen bezig houdt en ga dan als merk iets bieden waarmee je de aandacht verdient.
  • In communicatie moet je dan nog niet met een vacature komen. Begin met ‘geven’ van iets waar je doelgroep iets aan heeft. Daarmee kom je in beeld. En creëer je extra bereik voor je werving in een later stadium.
  • Geef hier je eigen mensen een rol in, want je hebt al heel veel interessante kennis voor de doelgroep in huis.
  • En ga naar buiten via je eigen netwerk, en de netwerken van je eigen mensen.

In het gesprek komen verschillende concrete voorbeelden langs van cases en campagnes.

 

Vierdubbel rondje inspiratietips

We sluiten af met een mooi geschenk, een rondje van inspiratietips van 4 mensen deze keer. Dat is een mooie lijst, die geef ik je hierbij al. De toelichting kun je in het gesprek horen:

Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify, Stitcher en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube.