31: AMC kent veel specialismen, de verbinding ertussen is ook een vak
In aflevering 31 van ‘Hier is AMC’ kom ik zelf aan het woord. Dat zit zo. Ik was te gast in de Werkimago-podcast van Kim Werensteijn, en dat werd een erg leuk gesprek over arbeidsmarktcommunicatie. Dat past zo in mijn eigen podcastserie.
Omdat het wel een beetje gek voelt om een gesprek met jezelf aan te kondigen, doe ik dat iets anders. Geen uitgebreid artikel deze keer, een hele korte samenvatting.
Ik vind het fijn dat ik een keer kan praten over AMC. Ik ben namelijk wel eens bang dat iedereen denkt dat ik fulltime podcast-maker ben. Dat is niet zo. In de podcast praat ik over mijn vak. Mijn echte vak is AMC en employer branding. De podcast is een side-hustle, een hobby-project. Wel heel erg leuk, maar ernaast dus.
De breedte van AMC
In het gesprek gaat het over de breedte van AMC. Dat is wat het mooi maakt, maar soms ook ingewikkeld. Drie onderdelen licht ik er even uit:
- De breedte van het vakgebied AMC is ook een specialisme.
Hoe kies ik de juiste prioriteiten, wat gaan we doen, hoe stemmen we alles op elkaar af? Daar kan ik als AMC-generalist wel iets over zeggen
- Je employer brand houdt alles bij elkaar.
Wat je ook doet, vacatureteksten, recruitment marketing, werkenbijsite of jobbranding, je vliegt het aan met je employer brand als steun in je rug. Dat is de basis, waardoor je alles op je eigen manier kunt doen.
- Alle AMC begint met het praten met mensen over hun werk.
Daar zit de energie, die moet je zien te vatten in een werkgeversverhaal. Daarmee kun je aan de slag. Maar daarvoor moet je wel dat gesprek aangaan. En de juiste vragen stellen.
Dat is waar we onder andere over praten. Verder komen ook de samenwerking met de verschillende partijen in de organisatie aan bod, en een aantal voorbeelden van mooie cases. Ik vind het best een mooi totaaloverzicht geven van de breedte van AMC.
Ben je getriggerd, luister dan het hele gesprek.
Tnx, Kim voor het gesprek!
‘Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied.
Je kunt je abonneren op de podcast via iTunes, Spotify, Stitcher en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube. Je kunt de podcast ook volgen op Instagram: @hierisamc