32: Er zit heel veel AMC in recruitment-tech

Na een zomerstop ben ik er weer met een verse aflevering van ‘Hier is AMC. In aflevering 32 gaan we praten over techniek. Nog specifieker, over Recruitment Tech. Er is heel veel aandacht voor dit vakgebied vanuit recruitment-perspectief. Maar er wordt een beetje te weinig naar gekeken vanuit een arbeidsmarktcommunicatie-benadering, vind ik. Terwijl daar grote kansen liggen. Daar praat ik over met Martijn Hemminga, mister Recruitment Tech in Nederland. We bespreken wat je als AMC’er kan met recruitment-tech.

AMC-tech?

Is er nou sprake van aparte tech en tools voor arbeidsmarktcommunicatie? Nee, duidelijk niet. Het gaat er veel meer om dat je als werkgever naar je totale recruitmentproces kijkt en de rol voor AMC daarin. Vervolgens gaat het erom niet alleen recruiters bezig te laten gaan met de tools. Het is net als het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie. Als je het goed wilt doen, dan moet het een samenwerking zijn tussen de expertises recruitment, marketing, communicatie en HR. Zo is het ook met tech en tooling. Door iedereen er vanuit de eigen expertise naar te laten kijken, krijg je een goede mix. Dan wordt er gekeken naar de actieve en de latente zoeker, vanuit het proces en vanuit de ontvanger.

Dus, blijf het vooral recruitment-tech noemen, maar laten we daar als AMC’ers met onze eigen pet op naar kijken.

 

Hoe maak je een keuze uit al die tech en tools? 

Martijn heeft een handige poster gemaakt met het Recruitment Tech Landschap. Daar zie je het aanbod de laatste jaren groeien. Waar moet je als werkgever nou beginnen? Hoe vind je je weg hierin? De vraag die je jezelf moet stellen, is: ‘Wat zijn je recruitmentdoelstellingen nu en in de komende tijd? Wat is je visie? Hoe ziet je recruitmentproces eruit?’ Dat is leidend. Dan moet je op zoek naar technologie die je proces faciliteert. De techniek is dus niet leidend, maar ondersteunend. Misschien niet het meest sexy antwoord. Dat komt nu.

Want daarnaast is het ook goed om een pionier-budget te benoemen. Bijvoorbeeld 10% van je tech-budget. Want de tech-markt is bij uitstek ook een markt om dingen te proberen. Als je als werkgever vroeg bent betrokken bij een nieuwe tool, kun je meedelen in het succes als het aanslaat.

 

Voorbeelden in verschillende delen van de employee journey

Daarna bespreken we een groot aantal voorbeelden van de rol die technologie kan spelen in de verschillende fasen van de employee-journey. En belichten we de communicatie-kant daarvan. We blijven in deze aflevering een beetje weg van vacatureteksten en het ATS. Dat is ook interessant, maar daar gaat het al heel vaak over. Ik licht er hier drie onderdelen uit die ik vanuit AMC-prespectief extra interessant vind:

Recruitment (marketing) automation

Als je de journey gaat splitsen in vele kleine touchpoints, en daar geautomatiseerd het contact laat verlopen, dan is de tone of voice van een werkgever extreem belangrijk. Het mag best geautomatiseerd zijn, maar zo moet het voor de ontvanger niet voelen. Als ontvanger moet ik het gevoel hebben dat dezelfde persoon tegen me praat, en dat het ook persoonlijk is. Dus dit is niet alleen technisch een erg interessant vakgebied, het vraagt ook om zeer gedetailleerde communicatie-invulling. Met een belangrijke rol voor je employer brand.

Ambassadeurs en Referral

Er zijn steeds meer tools waarmee je binnen je organisatie interessante vacatures en verhalen kunt delen, om daarmee via je ambassadeursnetwerk en social media naar buiten te gaan. In de Corona-tijd komen die tools in een ander daglicht te staan, omdat de eigen mensen moeilijker te bereiken zijn omdat ze deels thuis zitten. En wordt de interne doelstelling voor deze tools belangrijker. Maar behalve de tools is hier ook het communicatie- en mensenwerk zeer belangrijk. Want zorg er maar eens voor dat het ambassadeursnetwerk er komt en warm wordt gehouden. En zorg er maar eens voor dat iedereen ook de tijd neemt om de berichten persoonlijk te delen, en dat niet iedereen tegelijk precies hetzelfde bericht plaatst.

Talentpooling (+nieuwsbrieven)

Misschien heb je als werkgever op dit moment door de crisis minder vacatures. Maar doelgroepen blijven interessant. En vaak ook schaars. Dan is talentpooling erg logisch. Klinkt goed toch, contact onderhouden op langere termijn met een interessante doelgroep? Daar kan techniek een belangrijke rol in spelen. Maar talentpooling is maar voor en klein deel techniek, en voor een veel groter deel communicatie. Wat voor relatie wil de doelgroep met ons? Hoe kunnen we hen bereiken en boeien? Hoe vaak willen ze iets van ons horen? Hoe vaak kunnen wij iets interessants vertellen? Welke content kunnen we voor hen gaan maken? Allemaal communicatievragen. Dus erg interessant. Met grote mogelijkheden voor de good-old-email-nieuwsbrief. ?

In het hele gesprek komt nog veel meer langs. Martijn wijst ook nog op de mogelijkheden met de recruitmentsite. Luister daarom vooral de hele aflevering.

Samengevat komt het er dus op neer dat er niet een apart vakgebied is dat we AMC-tech gaan noemen. Het blijft gewoon recruitment-tech. We moeten binnen de doelstellingen en de bijbehorende tools de communicatie zo goed mogelijk gaan invullen. Met die blik krijgt de poster met het tech-landschap een extra dimensie. En is het vakgebied recruitment-tech voor iedere AMC’er erg interessant.

Martijn, bedankt voor het gesprek. Ik heb weer dingen geleerd.

Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify, Stitcher en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube. Je kunt de podcast ook volgen op Instagram: @hierisamc