4: Data, employer branding en de arbeidsmarkt

In deze aflevering spreek ik Geert-Jan Waasdorp. Op de arbeidsmarkt kun je niet om Geert-Jan heen. Hij is van Intelligence Group, maar (samen met anderen) ook van Werf&, Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en de Hogeschool voor Recruitment

In het interview komen de volgende onderwerpen langs: 

We praten over de invloed van verschillende disciplines op AMC. Welke partijen zijn belangrijk voor AMC? HR, Recruitment, communicatie? Geert-Jan schetst de toenemende rol van Finance die hij verwacht, doordat het vakgebied steeds meer kwantitatief zal worden benaderd. “We moeten laten zien dat we door AMC voor betere mensen zorgen, en dat dat direct een bijdrage levert aan het bedrijfsresultaat.“

We praten ook over de markt van arbeidsmarktcommunicatie van dit moment. Als je als werkgever iets aan AMC wilt doen, waar kun je dan terecht? Geert-Jan geeft zijn schets van die markt.

Geert-Jan omschrijft twee Eureka-momenten, waarin hij voor zichzelf ontdekte hoe AMC het verschil kan maken.

We praten – uiteraard – ook over employer branding. Geert-Jan is samen met Martijn Hemminga auteur van ‘Het nieuwe employer brand’ uit 2012. Ik dacht eens te gaan vragen naar de plannen voor een nieuw boek, toen bleek dat die vraag heel actueel was. Want Martijn en Geert-Jan hadden de avond voor de opname over het nieuwe boek overlegd. In de podcast praten we over ‘Het nieuwe nieuwe employer brand’. Als je goed luistert, zitten er al wat hints in naar de inhoud van het nieuwe boek.  

We sluiten – zoals bij elke aflevering – af met een praktische tip. Alleen voor deze tip moet je eigenlijk al gaan luisteren, hij komt rond minuut 37.  

(We hebben ook uitgebreid gesproken over de kansen van Feyenoord om kampioen te worden, maar dat heb ik eruit geknipt. :))

     

    Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

    Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube.