40: Je cultuur is je kompas. Maar dat vertelt alleen waar het noorden is

Cultuur, employer branding en arbeidsmarktcommunicatie zijn heel duidelijk met elkaar verbonden. De cultuur van een organisatie bepaalt hoe het is om daar te werken. En bepaalt dus ook de inhoud, de toon, het gevoel van je employer brand en alle communicatie.

Hoog tijd om het een keer concreet over cultuur te hebben. Wat is het, hoe ontdek je het, hoe verander je het en hoe zorg je ervoor dat je de cultuur uitdraagt.

Daar heb ik het in aflevering 40 van ‘Hier is AMC’ met Ernst Schipper. Hij is al jaren actief in employer branding, en heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd in cultuur-trajecten. Sinds een half jaar is hij zelf ook podcastmaker. In de Engelstalige podcast ‘Expedition Company Culture’ praat hij met mooie gasten over cultuur.

Ik was van plan om 3 quotes uit ons gesprek te halen, die dan bij elkaar een mooi overzicht zouden geven van het onderwerp. Dat is niet gelukt, want ik vind dat ons gesprek veel meer interessante statements heeft opgeleverd. Daarom hieronder een aantal interessante quotes over cultuur. Bij elkaar zeker niet volledig, maar wel een mooi overzicht van een erg lekker gesprek.

Natuurlijk moet je eigenlijk het hele gesprek luisteren. Onderaan dit artikel staan alle links die je daarvoor nodig hebt. Maar eerst de quotes:

 

  • Cultuur is het concreet maken van je identiteit. De dingen die we normaal vinden met elkaar. De dingen die we belangrijk vinden. De zaken die wij voor lief nemen. De taal die we met elkaar spreken.

Cultuur is je kompas.
Maar een kompas zegt niets,
het vertelt je alleen waar het noorden is.

     

    • Cultuur is je kompas. Maar een kompas zegt niets, het vertelt je alleen waar het noorden is. Je koers moet je zelf nog bepalen. Jij moet zelf bedenken dat je op pad wil, en dan ook nog welke kant je op wil. Het enige dat je kompas je dan zegt is ‘Als jij naar het oosten wil, ga je nu verkeerd. Dat is precies de rol van cultuur in een organisatie.
    • Er is niet 1 manier om je cultuur te omschrijven. Het moet vooral bij de organisatie, bij de cultuur passen. Voor de een is dat een A4tje, voor de ander een slidedeck, een belofte, een boek, een regel, een bericht van de directie of een set kernwoorden. ‘Er is niet 1 manier die goed is, er is 1 manier die goed is voor jouw organisatie’.
    • ‘In mijn ideale wereld zit er een opdracht in de cultuurelementen. Niet alleen een woord, maar juist wat ik ermee kan doen. Dus niet ‘rechtvaardig’ als kernwaarde, maar liever een statement als ‘We do what’s right’.
    • Cultuur komt van binnenuit. Kernwaarden worden vaak van bovenaf opgelegd. Dat hoeft niet verkeerd te zijn. Als de invulling van de kernwaarden maar overgelaten wordt aan de mensen zelf. Dan kan er iets eigens ontstaan.
    • Als we de cultuur hebben gedefinieerd, is er nog niks gebeurd, behalve dat we het eens zijn wie we zijn. Er staat alleen wat op papier. Alle activatie moet nog gebeuren. Hoe zorgen we ervoor dat we gedrag belonen dat past bij waar we als organisatie naartoe willen.
    • Cultuur is niet alleen iets voor grote organisaties. Je hebt nodig dat je je cultuur vastlegt vanaf het moment dat je niet meer alles weet wat er binnen je organisatie gebeurt.


      Als je jezelf bent, ben je authentiek en dus onderscheidend.

    Als je jezelf bent, ben je authentiek en dus onderscheidend. Vroeger op het schoolplein, had je allemaal verschillende kinderen, die waren allemaal authentiek en onderscheidend. Oké, de een was wat cooler dan de ander, maar dat wordt door anderen bepaald. Ze waren in ieder geval allemaal verschillend. Zo is het met organisaties en cultuur ook. Je bent wie je bent. Dit is wie we zijn. Daarvoor hoef je niet naar de buitenwereld te kijken.

     

    (Op ongeveer 35 minuten praten we hierover, en dan vooral over regel 11)

    • Cultuur en inclusiviteit is een interessante combinatie. De essentie van een bedrijf is sowieso dat je mensen uitsluit. Want niet iedereen mag bij je werken. Maar wat je wilt voorkomen is dat je een cultuur creëert waarin mensen niet bij je kunnen werken, die heel goed bij je zouden passen. Het moet aantrekkelijk zijn om bij je te werken voor iedereen die bij je past.

    Aan het eind doe ik nog een poging om Ernst te verleiden tot wat concrete lees-, luister- of kijktips. Daar doet Ernst niet aan. ? ‘Er is niet 1 waarheid, iedereen moet vooral zelf bepalen waar hij of zij inspiratie uit haalt. Zelf haal ik die bijvoorbeeld uit de psychologie of de antropologie. Daar leer je iets te bekijken waarbij je je eigen oordeel uitstelt. Probeer op die manier met nieuwe ogen naar je eigen organisatie te kijken.’

     Ik heb wel een paar concrete tips:

     De podcast ‘Expedition Company Culture’ van Ernst

    • Het boek ‘De Corporate Tribe’ van Danielle Braun en Jitske Kramer. Beiden corporate antropologen, in dit boek leggen ze het verband tussen organisaties en rituelen bij stammen over de hele wereld.
    • Het boek ‘Werk heeft het gebouw verlaten’ van Jitske Kramer. Hierin trekt zij haar antropologenblik door naar het werken na de corona-crisis.
    • Het boek ‘Leaders eat last’ van Simon Sinek. Niet de standaard gouden cirkels, maar een erg mooi boek over het laten functioneren van teams.

     Bedankt voor het goede gesprek Ernst!

     

    Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

    Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify, Stitcher en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube. Je kunt de podcast ook volgen op Instagram: @hierisamc