41: Rondje jury Werf&Awards: wat maakt goede AMC? (deel 1)

Ik maak nu ruim 4 jaar een podcast over arbeidsmarktcommunicatie. Al 40 afleveringen ga ik langs bij mensen en op plekken waar interessante AMC-dingen gebeuren. Een van die plekken is de jaarlijkse uitreiking van de Werf&Awards. Al voor de 6e keer worden die dit jaar uitgereikt in de categorieën Recruitment en Arbeidsmarktcommunicatie. Past mooi in de podcast, dus.

Ik heb mezelf uitgenodigd om een rondje te maken langs een aantal juryleden van deze prijs. Dat zijn hele verschillende mensen, ieder met een eigen achtergrond en ervaring. Maar de gemene deler is dat ze nu allemaal de AMC-inzendingen langs hebben gekregen, en er hun professionele oordeel over hebben gegeven. Met hen praat ik kort over wanneer iets goede AMC is. Dat levert een mooi rondje op van lekker verschillende meningen en adviezen, bij elkaar een mooie optelsom.

Aflevering 41 staat nu online, daarin spreek ik juryvoorzitter Marion de Vries, Natasja Freijer van Rijkswaterstaat, Eric van Bourgonje van Jobs Republic, Rogier Bruggeman van Zigt en Silene Geuze van Moving2Work. 

 Een korte vooruitblik van een paar tips die langskomen:

  • Stabiliseer je merk, zorg dat je weet waar je voor staat, bepaal wat je echt belangrijk vindt en ga nu intern de strijd aan dat je daarmee structureel door kan blijven gaan.
  • Bedrijf marketing met persoonlijke echte verhalen, hang geen marketingverhaal op.
  • Zorg ervoor dat het gevoel van je communicatie ook doorklinkt in het hele proces. Dat lijkt logisch, maar is de grote uitdaging. AMC moet ook doorklinken in het recruitmentproces.
  • AMC is meer dan alleen extern, je moet meer doen dan alleen mensen aan de voordeur brengen. Maar staar je niet blind op intern, het is belangrijk dat er mensen bij die voordeur blijven komen.
  • Als je vanuit je identiteit werkt, heb je altijd een eigen gezicht op de arbeidsmarkt

 Maar er wordt natuurlijk nog veel meer moois verteld. Dus luister zeker de hele aflevering. 

 

In aflevering 42 ga ik verder met dit rondje, dan komen aan het woord Lotte Konieczek van Jumbo, Ronald van Schaik van Kaliber, Rene van der Kroon van Radancy, Danielle Valk van Erasmus MC en Sascha Becker van Proof. Deze komt half mei online. 

Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify, Stitcher en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube. Je kunt de podcast ook volgen op Instagram: @hierisamc