5: Met gevoel en techniek de talent journey invullen

In deze aflevering van mijn serie interviews spreek ik met Jeroen Kneppers van Endouble. Ergens in het gesprek zegt hij terloops dat Endouble de laatste jaren rond de 100 wervingssites heeft gemaakt. Dat is een imposant aantal. De site vormt het hart van alle arbeidsmarktcommunicatie van een werkgever, dus staat Endouble middenin heel veel AMC-trajecten. Daarom wilde ik graag Jeroen voor (of achter?) de microfoon hebben. En terecht, want het is weer een erg interessant interview geworden. Al zeg ik het zelf. 

Natuurlijk moet je het hele gesprek luisteren, de links staan onderaan dit artikel. Maar ik geef ook kort een overzicht wat we zoal hebben besproken. 

Eerst iets over de naam voor zo’n site. Jeroen gebruikt ‘talent acquisition platform’, omdat het veel breder is dan alleen maar vacatures of werving. We bespreken de laatste ontwikkelingen op het gebied van deze sites. Termen als predictive, personalisatie en MVP komen langs.

Vanuit communicatie en techniek de talent journey invullen.

Jeroen geeft een mooie omschrijving van zijn visie op arbeidsmarktcommunicatie: Vanuit communicatie en techniek de talent journey invullen. De juiste informatie op het juiste moment aan de juiste doelgroep. 

Ook komt de why langs. Endouble heeft op hun site staan ‘Let’s find the why behind the hire’. Deze why hoeft niet altijd inhoudelijk te zijn, hij kan ook juist in hele functionele dingen zitten.  

We hebben niet alleen theoretisch gesproken. Er komen veel praktijkcases langs: de Starwars-première op de site van booking.com, de postbezorgers voor PostNL, BAM, Boskalis. 

Data

We spreken ook over de rol van data op de arbeidsmarkt. Een voorbeeld is dat data uitwijzen dat er veel kandidaten bij retailers willen solliciteren via een Playstation of een XBox. Dat zou je aan de voorkant niet verwachten, maar vanuit de data werd dat duidelijk. Daarom hebben ze het sollicitatietraject voor consoles geoptimaliseerd, en dat heeft al vele kwalitatieve kandidaten opgeleverd. Ook is er via data een link gelegd tussen postbezorgers voor PostNL en de doelgroep hondenbezitters.

‘Give them a reason to come back’

Door de toenemende krapte op de arbeidsmarkt verwacht Jeroen dat vooral de leadtime langer wordt, de periode tussen het eerste contact en een uiteindelijke sollicitatie. Als werkgever moet je hiervoor soms wel anderhalf jaar voor rekenen. Dat is een structureel proces, behelst veel meer dan alleen maar werving. Je site is belangrijk, maar je moet als werkgever je best doen om mensen meerdere malen langs te laten komen. Daarbij moet je afwisselend communiceren over het merk, het werk en over vacatures.

‘A fool with a tool is still a fool’

We praten ook over referral. Referral is meer een gedragsverandering, het is veel meer dan een tooltje. Ook is het voor verschillende functies heel anders. Jeroen omschrijft een aantal voorbeelden uit de praktijk, waarbij zelfs de hamster van een developer langs komt.

Net als in de 4 vorige interviews heeft ook Jeroen aan het eind van het interview een praktische tip waar iedereen binnen het AMC-vakgebied morgen iets aan heeft. Die ga ik hier niet noemen, zoek hem maar op in het interview.

     

    Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

    Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube.