54: Hoogste tijd voor employer branding, deel 2

In aflevering 54 van Hier is AMC gaan we verder waar we in aflevering 53 gebleven waren. Ik zit nog steeds aan tafel bij Ronald van Schaik van Kaliber en Ton Rodenburg van ClubgeistBVH. En we praten verder over employer branding. Op de krappe arbeidsmarkt van dit moment een erg belangrijk onderwerp, hoogste tijd om het er weer eens een keer goed over te hebben.

Deze keer wandelen we langs 3 grotere onderwerpen:

  • Waar moet de verantwoordelijkheid voor het EB binnen een organisatie liggen?
  • Hoe moet of kan je creativiteit inzetten?
  • En we komen vanzelf weer terug bij de huidige markt.

Dit leidt tot wederom een prachtig gesprek dat een groot aantal quotes oplevert. Ik zet er een aantal hieronder. Luister vooral ook het einde van deze aflevering. Mijn slotvraag is namelijk om praktische tips te geven aan 2 verschillende mensen:

  • Iemand die verantwoordelijk is voor het employer brand binnen een grote organisatie
  • Een recruiter bij een zorginstelling die in haar eentje ook verantwoordelijk is voor het employer brand.

Als je je ook maar enigszins herkent in een van deze profielen, dan zitten hier zeer bruikbare tips bij, die je (gratis) heel veel kunnen opleveren.

Een aantal quotes uit het gesprek

 Dan weer de quotes. Ook deze aflevering heeft er weer genoeg opgeleverd. Een selectie eruit (echt waar, in de aflevering zitten er nog meer) staat hieronder. (Dit werkt erg leuk, misschien moet ik daar eens een boek mee gaan maken. 😁)

 

  • Het employer brand is ‘chef-sache’. De verantwoordelijkheid voor het merk moet zo hoog mogelijk in de eigen organisatie
  • Wie bouwt de club?
  • Een sterk HR noemt zich eigenaar van de cultuur.
  • Als HR zich vooral laat sturen door procedures en processen, dan moet je zorgen gaan maken als het eigenaarschap van het employer brand bij HR ligt.  
  • Je kunt geen employer brand maken zonder recruitment
  • Recruitment heeft een verhaal nodig waarmee ze verder komen dan alleen een functie te verkopen
  • Recruiters zijn je chief storytellers aan de buitenkant, zij brengen de eerste vonk over.
  • De beste recruiters snappen dat recruitment een strategisch vak is en zijn met het grotere verhaal bezig
  • Een baan moet niet alleen als een transactie worden gezien. Waarom wil iemand horen bij jouw club?
  • Employer branding is het antwoord op de vraag: ‘Waarom zou ik…?’
  • Zorg voor autonomie van je employer brand team. Als je overal goedkeuring moet halen, wordt het beige
  • Employer branding is een mentaliteit
  • Een employer brander loopt met het verhaal onder de arm de hele organisatie door om te kijken waar hij/zij kan helpen? Wat kan ik met dit verhaal betekenen voor jullie?
  • Op dit moment wordt het vak opnieuw gedefinieerd. En dus heeft het employer brand ook een nieuwe plek binnen de organisatie nodig.
  • Als je er middenin zit, zie je niet meer de bijzondere dingen van je eigen verhaal. Zorg dat mensen je een spiegel voor kunnen houden. Dat buitenstaanders je scherp houden wat er bijzonder is aan het werken bij jouw club.
  • Letterlijk zeggen wat het is, dat kan iedereen. Gebruik creativiteit om iets je eigen vorm, je eigen toon mee te geven. Uiteindelijk moet je mensen in het hart raken
  • Een goed bureau wil niet alles maken, maar laat ook onderdelen los.
  • Op de huidige arbeidsmarkt moet je veel harder je best doen om zichtbaar te worden als werkgever. Daardoor moet je anders naar creativiteit gaan kijken.
  • Je moet een breinpositie gaan veroveren.
  • Met eigen mensen, eigen content en delen via je eigen middelen en mensen, bereik je uiteindelijk je eigen cirkel rondom je eigen organisatie. Dat is niet meer genoeg.

Er komen ook voorbeelden genoeg langs. We hebben het o.a. over bol.com, Coolblue, het Notariaat, Southwest Airlines, Jumbo, Provincie Zuid-Holland.

Tot zover deze omschrijving. Ton en Ronald, onwijs bedankt voor dit prachtige gesprek!

Ik sluit af met een vraag aan iedereen die dit leest. Dit gesprek smaakt naar meer. Ik heb nu met Ton en Ronald met 2 zeer ervaren en bevlogen employer branders aan tafel gezeten. Maar daar hebben we er natuurlijk nog meer van. Wie willen jullie in een volgende aflevering (samen) aan tafel hebben om het nog een keer goed over employer branding te hebben? Kom maar door met de wensen en suggesties! 

Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify, Stitcher en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube. Je kunt de podcast ook volgen op Instagram: @hierisamc

Ik heb ook een boek gemaakt over de podcast. Het Inspiratieboek Arbeidsmarktcommunicatie