55: Ga van mbo’ers houden!

In aflevering 55 van ‘Hier is AMC’ gaat het over de mbo-doelgroep. Een grote groep op de arbeidsmarkt, waar veel werkgevers behoefte aan hebben, maar die wel vraagt om een eigen benadering. Want middelbaar opgeleiden staan echt heel anders tegenover werk dan hoger opgeleiden. En benaderen werk en het wervingsproces vanuit een hele andere context. Te vaak maken we de fout om een hbo/wo-aanpak op mbo’ers toe te passen. Dat werkt niet.

Mijn gast is Max Boodie, met zijn bedrijf PlaytoWork is hij dagelijks bezig met de matching van de mbo-doelgroep met werkgevers. En hij is zelf ooit gestart als mbo’er, ‘Eens een mbo’er, altijd een mbo’er’, zegt hij letterlijk.

Dus ik ben bij Max langsgegaan voor een lesje mbo-kennis. 

Het gevaar bestaat dat ik het te veel wil generaliseren. Daarom bij deze de disclaimer. Want DE mbo’er bestaat natuurlijk niet. Net als DE IT’er en DE wetenschapper.

Maar toch geeft Max een mooie inkijk in de verschillende aspecten van de mbo-doelgroep. Ik ga het hier niet samenvatten, want dit gesprek doe ik tekort met een lijstje. Dus je moet gewoon luisteren.

Maar ik wil wel alvast en doorkijkje geven naar het eind van het gesprek. Daar noemt Max een prachtig voorbeeld van slimme werving. En vat ik het gesprek samen met ‘Ga in alles wat je doet uit van je doelgroep’. Max gaat daar nog een stap verder in. Zijn advies is ‘Begin met van mbo’ers te houden’. Prachtige samenvatting! Want daar zit alles in. Je moet je natuurlijk in iedere doelgroep verdiepen en inleven. Maar dat klinkt nog afstandelijk. Als je van ze houdt, ben je geïnteresseerd in wat ze belangrijk vinden, wat ze willen, wat ze doen. En dat is een goed begin voor een echt gerichte benadering.

 En Max geeft iedere werkgever het advies om het contact met de mbo-doelgroep bij een specialist neer te leggen. Niet automatisch een externe specialist, je kunt als werkgever ook heel goed je eigen mbo-specialist in huis hebben. Maar zorg ervoor dat er iemand is die zich echt gaat bezig houden en specialiseren in de mbo-doelgroep.

Ik heb ook in dit gesprek weer veel geleerd. Ik hoop dat er voor alle luisteraars ook genoeg in zit. Max, bedankt!

Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify, Stitcher en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube. Je kunt de podcast ook volgen op Instagram: @hierisamc

Ik heb ook een boek gemaakt over de podcast. Het Inspiratieboek Arbeidsmarktcommunicatie