6: Employer branding: door technologie nog meer ruimte voor mensenwerk

In aflevering 6 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ kreeg ik de kans om met Kevin Wheeler te spreken. Daarom is deze aflevering in het Engels.

Kevin Wheeler behoeft nauwelijks introductie. Toch heel kort voor degenen die hem niet kennen: Kevin is de oprichter van het Future of Talent Institute. Een onderzoeksinstituut op het gebied van HR, technologie, recruitment etc. Kevin reist de hele wereld over om hierover te praten.

In mei was hij een week in Nederland. Hij was toen o.a. keynote spreker op Werf&-Live. Een verslag van zijn spreekbeurt vind je hier. Een video van de gehele keynote staat hier.  

De dag erna heb ik hem gesproken.

Here is AMC

We hebben in het begin even gepraat over de naam van de podcast. Want de term arbeidsmarktcommunicatie laat zich eigenlijk nauwelijks in het Engels vertalen. Je vervalt dan al snel in employer branding of recruitment marketing. Maar dat dekt allebei net de lading niet. We zijn als Nederland het enige land waar we zo nadrukkelijk het onderscheid maken.

Dus ik weet bijna zeker dat ik de enige podcast ter wereld maak over AMC. (Als je het vakgebied maar zo klein mogelijk maakt, wordt je vanzelf een keer uniek, vrij naar Klaverblad Verzekeringen )

Automatisering van het recruitmentproces 

Verder gaat het gesprek veel over automatisering. In zijn keynote schetste Kevin een overzicht van de bedrijfsketen van recruitment. Met per fase een percentage erbij dat aangaf hoeveel procent van deze taak binnen 10 jaar geautomatiseerd verloopt.

     

    • (deze slide kun je in dit artikel terugvinden)

      In het gesprek hebben we het over optimisme en pessimisme t.o.v. deze ontwikkelingen. Kevin is geen van beide, hij noemt zichzelf realist. En dat is ook de enige manier om ermee om te gaan. Kijk realistisch naar alles wat je doet, en of dat op den duur geautomatiseerd kan worden. En blijf dan niet stilzitten, maar zorg dat je jezelf nieuwe skills aanleert. Zodat je – geholpen door de techniek – veel meer kan doen dan je nu kunt.

      Ik vind het altijd erg prettig om Kevin te horen praten over ontwikkelingen. Want ik houd bij Kevin altijd een gevoel eraan over dat ik er zelf ook echt iets mee kan.

      Employer branding: Mensenwerk als tegenhanger van technologische mogelijkheden 

      Dat gevoel had ik zeker in het tweede deel van ons gesprek waar het meer over employer branding ging. Ik zie alle technologische ontwikkelingen zeker als mooie mogelijkheden, maar ik vind daarbij ook dat de menselijke maat steeds belangrijker wordt als tegenhanger. Qua technologie kan alles verbeterd worden, het onderscheid voor werkgevers zit uiteindelijk niet in die techniek. Want die kan iedereen doorvoeren. Je zult je als organisatie juist met de mensen onderling moeten onderscheiden in hoe je dingen doet.

      Het clubgevoel wordt steeds belangrijker. Om het naar je zin te hebben bij een werkgever, maar zeker ook voor werkgevers om duidelijk te maken waarom de beste talenten bij hen moeten komen werken. Een mooi voorbeeld van dit clubgevoel vind ik OGD die de Werf&-award wonnen.

      Personalisatie aan twee kanten

      Aan het eind van het gesprek schetsen we een mooi doorkijkje naar de toekomst van employer branding. Basis is volgens Kevin data, data en nog eens data.

      Daarmee kun je bepalen wie je precies zoekt als werkgever, en wat die doelgroep of persoon bezighoudt en boeit. Daarvoor zorgt de techniek voor steeds meer inzicht. Bijvoorbeeld door tools als Crystal Knows, waarmee je de persoonlijkheid van iemand leert kennen obv social media posts. 

      Aan de andere kant gaat de techniek er steeds meer voor zorgen dat we mensen persoonlijk kunnen benaderen, Dus niet meer voor iedereen dezelfde werkenbij-site, maar voor iedereen een persoonlijke pagina (daarover sprak Jeroen Kneppers ook al in een eerdere aflevevering.)

      Daarbij schetst Kevin een rol voor chatbots om je persoonlijk te navigeren naar je persoonlijke pagina door je een paar vragen te stellen en je social media profiel te bekijken, om daarmee het aanbod te personaliseren.

      Juist kansen voor mensenwerk

      Daar tussenin zit een deel dat ik nog steeds het menselijke hand- en denkwerk blijf noemen. Wij als employer branders moeten ervoor zorgen dat we verschillende dingen hebben klaarliggen waarmee we mensen uit de doelgroep zo persoonlijk mogelijk kunnen interesseren, maar die ook voldoende over een werkgever vertellen. En de werkgever onderscheiden.

      ‘Your job as an employer brander is still to tell me why I should be interested in working at your company’

      Ik werd er wel erg enthousiast over door dit gesprek. Ik zie de technologische ontwikkeling aan alle kanten, maar juist ook de ruimte daartussen om een uniek verhaal te benoemen over werkgevers voor mensen. Dat verandert niet, maar de mogelijkheden worden wel enorm vergroot.

     

    Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

    Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube.