7: Hoeveel employer-branding-praktijk past er in 35 minuten?

In aflevering 7 van mijn interviewserie ‘Hier is AMC’ spreek ik Ton Rodenburg, wat mij betreft mister Employer Branding van Nederland.

Ton is al jarenlang actief in employer branding, ik zelf ook. Het vakgebied is enorm in beeld in 2017. Dus genoeg te bespreken.

Door bevlogen over employer branding te praten, lijkt het soms ook heel groot en ingewikkeld. Daar zijn we ons bewust van. Daarom heb ik mijn best gedaan om dit gesprek zo veel mogelijk over de praktijk te laten gaan. Dat is goed gelukt, al zeg ik het zelf.

Vanuit de ervaring van Ton bij ARA komen er veel praktijkvoorbeelden voorbij. En ik houd hem soms met mijn vragen ook een beetje op de grond als hij toch dreigt weg te zweven. Alles bij elkaar is het een erg mooi gesprek geworden. Ik word zelf weer helemaal enthousiast over dit prachtige vakgebied.

Drie concrete zaken die we bespreken wil ik nu alvast noemen:

  • Als je een rondje gesprekken gaat organiseren om het werkgeversverhaal uit je organisatie op te halen, zorg er dan voor dat er mensen aanschuiven die het merk ademen dat je de komende tijd wilt bouwen. En voer die gesprekken ook met verschillende hiërarchische lagen. Want onder elkaar praten mensen veel vrijer, en krijg je dus veel betere verhalen.

 

  • Een employer brand kan heel klein beginnen. Het gaat erom dat je het verhaal opschrijft dat het fundament vormt voor alles wat je doet. Daar moet je even de tijd voor nemen, maar dan kun je beginnen met dat verhaal bijvoorbeeld verwerken in de vacatureteksten. Dan ben je al snel praktisch bezig.
  • Employer branding kan tegenwoordig niet meer zonder interne kickoff. Belangrijkste kanaal zijn de eigen mensen. Die moet je vooral meekrijgen, inspireren en faciliteren om het verhaal te delen. Daarvoor moeten ze zich gezamenlijk beseffen dat ze de organisatie helpen bij het werven van mensen. En moet een leider van een organisatie de rol van brand leader of chief-storyteller vervullen. En moeten er vooral merk-waardige voorbeelden worden gevierd.

Voor iedereen die met employer branding bezig is, of vindt dat hij/zij ermee bezig moet zijn, is dit eigenlijk een ruim half uurtje verplichte lesstof. Want na het luisteren van dit gesprek weet je ook nog:

  • Welke twee definities Ton hanteert voor employer branding
  • Hoe je het rondje gesprekken moet organiseren om je werkgeversverhaal op te halen. Ton en ik hebben bij elkaar meer dan 100 van dat soort rondjes gedaan, we schetsen hoe de opzet moet zijn.
  • Dat de grote lijnen zijn van het employer brand van de Gemeente Delft, het Elizabeth Ziekenhuis, CBS, Allen & Overy en NIBC zijn te vangen in 1 zin. En wat die zin is, hoor je ook in het gesprek.
  • Wat het gemeentehuis van de gemeente Molenwaard met employer branding te maken heeft.
  • Waarom we ook hebben gesproken over Pieter Zwart van Coolblue, Colette van Eerd van Jumbo en Dik Wessels van VolkerWessels.
  • Dat Ton zo enthousiast was over het beroep van Register-belastingadviseur, dat hij bijna zelf was gaan solliciteren.

Kortom, ik ben erg blij met deze aanvulling op de toch al mooie serie interviews. Ik vind dit echt een mooie overview van employer branding in Nederland. Ik hoop dat jullie gaan kijken. 

 

Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube.