8: Succesvolle referral recruitment: mensen helpen hun netwerk te bewerken.

Stel dat je op zoek bent naar tips om als werkgever op een moeilijke markt je recruitment en arbeidsmarktcommunicatie optimaal op elkaar af te stemmen.

Stel nou eens dat je tips zou kunnen krijgen van een ervaren recruitment-manager hoe je je kunt onderscheiden op de moeilijke IT-arbeidsmarkt.

En stel dat deze recruitment manager ook nog 15 minuten vertelt over haar referral recruitment programma waarmee vorig jaar al 36% van de vacatures is vervuld, en daar zo veel praktische tips in stopt dat je er morgen zelf mee kunt beginnen.

Stel dat je dat allemaal interessant vindt, dan moet je zeker aflevering 8 van ‘Hier is AMC luisteren of kijken. Daarin interview ik Heleen Stoevelaar van Conclusion. Zij geeft een geweldige blik achter de schermen binnen haar organisatie.

Toen ik in februari van dit jaar begon met mijn podcast, leek het mij o.a. interessant om een kijkje in de AMC-keuken te kunnen geven van verschillende werkgevers. Want dat krijg je eigenlijk weinig. Je ziet soms wel communicatie van een werkgever langskomen, maar de afwegingen en de afstemming die daarachter zitten, hoor je zelden.

Dat was in aflevering 1 met Mitchell van Koert van Achmea al interessant, maar in dit interview met Heleen ook zeker.

Grootste deel van het interview praten we over het referral recruitment programma van Conclusion. Dat heeft een zeer belangrijke rol binnen het totale programma. Doelstelling voor 2017 is dat 40% van de vacatures via referral wordt vervuld. Goed nieuws, in 2016 was het percentage al 36%.

Volgens mij is dit wel een van de benchmark-cases in Nederland. Uit het interview met Heleen wordt één ding duidelijk, dat percentage is er niet vanzelf gekomen. Heleen omschrijft een groot aantal zaken die worden georganiseerd om zoveel medewerkers hun netwerk beschikbaar te laten stellen.

Voor mij waren de grootste eye-openers dat bij Heleen met haar team iedere week wel iets organiseert om het referral programma onder de aandacht te brengen. En dat er veel tijd wordt geïnvesteerd om samen met de mensen naar hun netwerk te kijken. Daarbij zitten de recruiters echt met searchstrings etc te zoeken in het netwerk van de collega. Juist de aandacht voor deze search-kant vind ik opvallend, omdat je vooral referralprogramma’s ziet waarbij het initiatief bij de medewerkers wordt gelaten.

Je zou kunnen zeggen dat het bij Conclusion wat steviger wordt aangepakt vanuit recruitment. Met goede cijfers als resultaat, maar ook alle medewerkers en de via referral bereikte personen bevalt het prima. Wees dus niet te bang om er recruitment-effort in te stoppen. Als je het goed doet, wordt het niet als agressief of opdringerig ervaren. 

 

Verder bespreken we nog de volgende zaken:

  • Het verhaal van Conclusion, als ecosysteem van 18 kleinere organisaties. En hoe het bij dit verhaal past dat de chief disruption officer van Conclusion op een evenement de toekomst voorspelt in een waarzeggershutje.
  • Op de huidige IT-arbeidsmarkt moet je al je activiteiten een plek geven zoals de kandidaat dat wil. De kandidaat bepaalt. Daarom zijn er voor sommige groepen 24/7 gesprekken ingepland, omdat die doelgroep 24/7 werkt.
  • Sourcing heeft heel veel raakvlakken met content marketing.

En nog veel meer. Ik vind het weer een mooie toevoeging aan de serie. Ik hoop dat je gaat kijken of luisteren.

 

Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube.