9: “Werk is zo belangrijk, AMC zou veel meer over emoties en raken moeten gaan”

In aflevering 9 van mijn podcastserie ‘Hier is AMC’ spreek ik Ronald van Schaik van Kaliber. Officieel is Kaliber geen arbeidsmarkt-specialist. Maar omdat ze al jaren veel AMC-projecten hebben gedaan, en daarnaast aan de weg timmeren als innovatief en online bureau, vond ik het erg interessant om eens langs te gaan. Ze zijn van ‘intensieve interactie’, dat is zeker ook interessant voor de arbeidsmarkt.

Bovendien zijn ze de regerend Werf&-award-houder. Met de OGD-case wonnen ze afgelopen voorjaar in de categorie AMC. 

Het is een erg lekker gesprek geworden. Het is natuurlijk niet te doen om het samen te vatten. Dus kijk vooral het hele gesprek. Maar ik probeer toch om hieronder een indruk te geven waar we het over gehad hebben.

We kunnen het in twee blokken verdelen.

Het eerste blok gaat over innovatie, en in het tweede blok zijn we bureautje gaan spelen. Als wij met zijn tweeën een nieuw bureau zouden beginnen, hoe pakken we de dingen dan aan. Daarover straks meer. Nu eerst over innovatie.

Of eigenlijk eerst over arbeidsmarktcommunicatie. Ronald schetst een interessante visie op het vak aan de hand van de Consumer Involvement Theory. Die werkt met twee assen: rationeel – emotioneel en high involvement – low involvement.

Mensen worden steeds belangrijker voor het succes van een organisatie, en de rol van werk op het leven van mensen is groot. Twee redenen waarom het product ‘baan’ rechtsboven in dit model moet zitten. In de praktijk is arbeidsmarktcommunicatie te vaak op rationeel niveau ingestoken. Benaderen we het als een proces. Dat moet (en gaat) veranderen. Organisaties moeten meer op emotioneel niveau zoeken naar verbinding met toekomstige en huidige medewerkers. 

 

Daarna gaan we echt over innovatie praten. Ronald schetst het verschil tussen inventief en innovatief. Qua inventiviteit gebeurt er veel. Waarbij de arbeidsmarkt wel zo werkt dat er vooral veel in het proces wordt getweakt, getoold en verbeterd. Dat kan nog veel vaker aan de ‘voorkant’. We bespreken virtual reality als voorbeeld. De mogelijkheden zijn echt enorm, want je kunt mensen echt een beleving bieden. Maar Ronald omschrijft het als ‘We doen nog te vaak iets met VR…..omdat we iets met VR willen’ Dat leidt wel tot mooie praktische voorbeelden, we bespreken bijvoorbeeld over Vopak (vind ik echt een mooi voorbeeld). Maar de voorbeelden nu zijn vooral nog praktisch en inventief, de ontwikkeling is dat er echt aan nieuwe manieren van interactie moet worden gewerkt. 

 

In het tweede deel gaan we ons eigen bureau opstarten. Een leuke gespreksvorm om ervaringen uit te wisselen over hoe je het meest aan een bureau kan hebben voor arbeidsmarktcommunicatie.

We staan vooral stil bij de eerste fase van de samenwerking. We herkennen allebei dat je niet te snel in oplossingen moet denken, maar vooral goed stil moet staan bij het probleem. Juist in die fase kan een bureau een zeer waardevolle rol spelen. Zij stellen buitenstaandersvragen, waardoor het probleem nog scherper in beeld kan komen. En voor een bureau is die fase cruciaal om het probleem echt goed te begrijpen en te voelen. Daar zorgt een briefing op papier niet voor, hoe goed daar ook over is nagedacht. Ronald geeft aan dat het succes van de OGD-case juist in deze fase zit.

 

Dat is dus het eerste advies van ons bureau, en daarom gaan we altijd twee dagen stage lopen bij iedere nieuwe klant.

Verder praten we uitgebreid over de andere fases van de samenwerking met ons bureau, waarbij de kern bestaat uit doelgroepinzichten, verhaal van de organisatie, usp’s, creatief haakje, slimme uitingsvormen, segmentatie, targeting.

En aan het eind gaat het om meer dan alleen communicatie. Juist ook het gedrag van de organisatie moet passen bij het employer brand. Dus het bieden van een slimme service waarmee je aangeeft dat je de doelgroep begrijpt en ze ook echt helpt, is krachtiger dan alleen maar vertel-communicatie.

Ik ben er erg blij mee, weer een mooie aanvulling aan de serie interviews.

(PS: In de video ben ik niet boos. Ik heb alleen de beginnersfout gemaakt dat we tegen de zon in zijn gaan zitten. Sorry.)

 

Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube.