Employer Branding Summit 2021 Special 2: De rol van je eigen mensen bij je employer brand

Net als vorig jaar heb ik in voor de Employer Branding Summit 2021 samen met Recruiters United weer een serie speciale afleveringen gemaakt. 

In november 2021 organiseerde Recruiters United voor de 5e keer de Employer Brand Summit, met dit jaar als thema The Essentials.

In 2020 was het evenement vanwege Corona alleen digitaal, dit jaar konden we  – met uiteraard alle corona maatregelen – gelukkig weer met elkaar op 1 locatie zijn. Een aantal sprekers op het event is op dezelfde dag bij mij achter de microfoon aangeschoven. Als je erbij was op de dag, is het een mooie aanvulling. Was je er niet bij, dan beginnen we met een korte samenvatting van hun verhaal.

In 5 afleveringen krijg je een mooi overzicht van het evenement, en van het employer brand vak.

 

De rol van de eigen mensen bij employer branding

In deze aflevering zit ik met 2 werkgevers, en dus met 2 employer brands aan tafel. Rutger Groenewegen van Friesland Campina en Nicole Matijssen van AS Watson Benelux. We gaan het in dit gesprek hebben over de rol van je eigen mensen voor je employer brand. Eerst bij het bepalen van je verhaal, en later bij het delen van dat verhaal met de buitenwereld. Hoe betrek je je eigen mensen?

Hoe haal je het verhaal op? Hoe zorg je ervoor dat je genoeg mensen spreekt, maar dat het geen mega-operatie wordt? 

In het geval van Friesland Campina is dat extra interessant door de rol van de verschillende merken in de diverse landen. In Nederland is Friesland Campina een bekende naam, in het buitenland is het vaak de onbekendere partij achter een lokaal bekend merk. Hoe ga je dan om met employer branding?

Bij AS Watson hebben we het over de verschillen en overeenkomsten van de EVP’s van de verschillende merken als Kruidvat, Trekpleister, ICI Paris XL en AS Watson zelf. Er is ruimte voor verschil, maar er zijn zeker ook overeenkomsten.

Met beide werkgevers praten we over de contentstrategie om het employer brand uit te dragen. Daarin moeten natuurlijk de elementen van het EVP verwerkt zitten, maar er moet juist ook  ruimte zijn voor de lol en eigen inbreng van de mensen. 

Luister de hele aflevering voor deze onderwerpen, en nog veel meer. 

Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify, Stitcher en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube. Je kunt de podcast ook volgen op Instagram: @hierisamc