Employer Branding Summit Special 3: Employer brand strategie

Voor de Employer Branding Summit heb ik samen met Recruiters United een serie van 6 speciale afleveringen gemaakt, waarin we de verschillende onderdelen van een employer branding traject bespreken. Alles komt aan bod: van strategie tot zichtbaarheid. Van cultuur tot cijfers. En van EVP tot contentplan. 

In november 2020 organiseert Recruiters United voor de vierde keer de Employer Brand Summit, met dit jaar als thema branding culture. In de vorige edities waren we met 600 vakgenoten op 1 plek aanwezig. Dat kan dit jaar vanwege Corona niet. Daarom hebben we het event voor een groot deel naar online verplaatst. Deze podcastserie is daar 1 onderdeel van.

In iedere aflevering zitten experts en werkgevers aan tafel. En die verschillende organisaties en achtergronden leveren mooie gesprekken vol met employer branding cases en insights op.

Bij elkaar is het echt een prachtige samenvatting van het vak employer branding geworden, al zeggen we het zelf ?. Voor iedereen die iets met employer branding te maken heeft, zijn er waardevolle onderdelen uit deze gesprekken te halen. Als luisteraar krijg je een compleet overzicht van de laatste actualiteiten en tips en voorbeelden van dat ene onderdeel waar jij net mee bezig bent. 

 Employer brand strategie

In deze aflevering praten we over Employer Brand Strategie. Wat moet er in je strategie staan, en hoe verhoudt die strategie zich met werving, interne en externe communicatie. En nog veel meer. Daarover praat ik met Marieke Por van aBlend, Marco Dalmeijer van LIDL en Tjeerd van den Berg van PVH Tommy Hilfiger.

Hierbij alvast een paar highlights uit het gesprek. Maar je moet het natuurlijk in zijn geheel kijken of luisteren, want er zit nog veel meer in. Alle links staan hieronder.

  • Strategie is de weg ergens naartoe, die kun je pas bepalen als je weet wat je doel is, en wat je probleem is.
  • Je moet als een soort journalist je eigen organisatie in, en alle stakeholders kennen die je nodig hebt. Je moet ervoor zorgen dat mensen je weten te vinden met mooie verhalen en je willen aanhaken als er iets is dat het employer brand raakt.
  • Een EB-strategie is geen doel op zich. De naam maakt niet zo veel uit, als je het groot bekijkt moet er genoeg merk in je talent-strategie zitten.
  • Maak als employer brander ook altijd duidelijk wat je kunt bieden, leveren, waarmee je mensen kunt helpen
  • Benoem hoe succes eruit ziet
  • Ga de werkvloer op, daar leer je waar het om gaat. Durf in gesprek te gaan met iedereen. Dan ga je je een beeld vormen van de cultuur, en je leert vanuit die kant denken.
  • Zoek je eerste probleem op, en ga beginnen. Dan pak je vanzelf je volgende probleem. Maar niet eerst alles uitdenken, snel iets gaan doen.

Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify, Stitcher en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube. Je kunt de podcast ook volgen op Instagram: @hierisamc