Employer Branding Summit Special 4: Meten is weten

Voor de Employer Branding Summit heb ik samen met Recruiters United een serie van 6 speciale afleveringen gemaakt, waarin we de verschillende onderdelen van een employer branding traject bespreken. Alles komt aan bod: van strategie tot zichtbaarheid. Van cultuur tot cijfers. En van EVP tot contentplan. 

In november 2020 organiseert Recruiters United voor de vierde keer de Employer Brand Summit, met dit jaar als thema branding culture. In de vorige edities waren we met 600 vakgenoten op 1 plek aanwezig. Dat kan dit jaar vanwege Corona niet. Daarom hebben we het event voor een groot deel naar online verplaatst. Deze podcastserie is daar 1 onderdeel van.

In iedere aflevering zitten experts en werkgevers aan tafel. En die verschillende organisaties en achtergronden leveren mooie gesprekken vol met employer branding cases en insights op.

Bij elkaar is het echt een prachtige samenvatting van het vak employer branding geworden, al zeggen we het zelf ?. Voor iedereen die iets met employer branding te maken heeft, zijn er waardevolle onderdelen uit deze gesprekken te halen. Als luisteraar krijg je een compleet overzicht van de laatste actualiteiten en tips en voorbeelden van dat ene onderdeel waar jij net mee bezig bent. 

 Meten is weten

Deze aflevering bepaalt of employer branding een leuke hobby blijft, of dat we er ook echt een serieuze businesscase van maken. Want we gaan het hebben over cijfers. Hoe ga je nu in de gaten houden en aantonen dat je employer branding aanpak ook werkt. Wat kunnen we meten?

Dat doen we met 3 mensen aan deze tafel. De expert van dienst is Jelmer Zuidema van Roadtrip, en we hebben weer 2 werkgevers aan tafel: Babs Quist van Aviko en Mitchell van Koert van Achmea.

Hierbij alvast een paar highlights uit het gesprek. Maar je moet het natuurlijk in zijn geheel kijken of luisteren, want er zit nog veel meer in. Alle links staan hieronder.

  • Bepaal goed wat je wilt meten. Wat is belangrijk binnen jouw organisatie? Ga dat meten. Niet andersom, niet van KPI’s uitgaan.
  • Begin klein. Begin met wat je al hebt aan data. Bijvoorbeeld van je eigen site. Of LinkedIn. Ga met die gegevens het gesprek aan met mensen met verschillende achtergronden.
  • Zorg dat je in ieder geval weet wat er op je eigen kanalen gebeurt. En begin in ieder geval.
  • Je huisarts kan je niet 1 element noemen dat je in de gaten kunt houden om je totale gezondheid in beeld te brengen. Maar als je wilt weten of je hart nog goed functioneert, kun je heel gericht meten en onderzoeken. Zo werkt het ook met employer branding.

Hier is AMC’ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied. 

Je kunt je abonneren op de podcast via iTunesSpotify, Stitcher en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt. Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op Youtube. Je kunt de podcast ook volgen op Instagram: @hierisamc