Employer branding voor autodealers, aardappelhandel en Noord-Nederlandse ambtenaren
In 2019 heb ik een aantal presentaties gehouden over employer branding voor zeer verschillende doelgroepen. Mijn insteek is altijd om het onderwerp zo toegankelijk mogelijk te brengen. Het klinkt al snel groot, engels en ingewikkeld. Terwijl je er al bent met een verhaal en je eigen mensen. Employer branding is eigenlijk heel eenvoudig. Dat breng ik in eenvoudige statements en veel voorbeelden.
Louwman Group is een verzameling bedrijven in de automotive branche. Ze importeren Lexus, Suzuki en Toyota en hebben het Louwman Museum in Den Haag. Maar ze hebben ook auto.nl en Welzorg. Dus het is veel meer dan alleen auto’s traditioneel verkopen. Bij elkaar hebben ze een prachtig verhaal, daarmee kunnen ze ook veel naar de arbeidsmarkt. Ik heb een presentatie gegeven over de mogelijkheden van employer branding tijdens hun Nexus-bijeenkomst.
Agro Food Cluster is een vereniging van ondernemers in de open teelt. Ik heb tijdens een van hun bijeenkomsten in ‘The potato capital of the world…..(inderdaad, Emmeloord)’ een presentatie mogen verzorgen over employer branding. Als de ondernemingen gewoon laten zien waar ze mee bezig zijn, komen ze van het beeld af dat iedereen nu heeft. Want nu denkt de doelgroep te vaak aan een ‘boer zoekt vrouw’-achtig beeld van het werken in die branche.
Samenwerking Rijk Noord is een club van rijksorganisaties in het Noorden van Nederland. Op arbeidsmarktgebied opereren ze op een aantal fronten gezamenlijk. Ik heb tijdens een van hun bijeenkomsten een sessie gedaan specifiek over het werkgeversverhaal. Hoe vertel je nou op een verjaardag wat je voor werk doet? Dat is een prima basis voor je verhaal als werkgever. Want te vaak wordt het een leeg wervingsverhaal. Terwijl je het gewoon als mensen onder elkaar moet zien te vertellen. En er zitten organisaties bij met prachtige verhalen, zoals DJI, DUO en RDW.