Wat doe ik
Employer Branding
Arbeidsmarkt communicatie
Content marketing
Ik heb vele jaren voor verschillende AMC-bureaus gewerkt.
Vanaf februari 2014 ben ik als ZZP’er aan de slag met als bedrijfsnaam WerkMerk.
Het is mijn eigen nuchtere vertaling voor employer brand. Het staat voor mij voor alles wat met gevoel en werken te maken heeft. Want niet het proces, maar het gevoel moet centraal staan als het gaat over werving en werken.
Ik heb sinds 2014 interim-opdrachten gedaan bij de Rijksoverheid (Werken voor Nederland), de Provincie Zuid-Holland en NS. Als adviseur AMC en Employer Branding projecten gedaan bij o.a. TBI, KPN, de AIVD en het Rijksvastgoedbedrijf. En bij Steam als freelance strateeg mooie dingen gemaakt voor heel veel verschillende werkgevers.
Verder ben ik sinds 2011 een paar keer per jaar docent Employer Branding aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en doe ik af en toe presentaties op congressen en inspiratiesessies bij werkgevers. Mijn complete profiel kun je hier op LinkedIn bekijken
Veel ervaring met arbeidsmarktcommunicatie en employer branding dus, zowel bij werkgevers als bij bureaus. En met die ervaring kan ik je op vele manieren helpen bij je case of probleem op dit vakgebied. Als interim of in een project. Maar laten we beginnen met een kop koffie.
Updates
Ik post regelmatig updates van projecten waar ik aan werk, presentaties die ik ergens geef, of andere interessante dingen die ik meemaak of tegenkom.
Techniek-campagne Train je Skills
Als er geen machinist of conducteur is, rijdt de trein niet. Daarom is de werving voor deze beroepen zo belangrijk voor NS. Maar ook als er te weinig monteurs en engineers zijn, komen de treinen uiteindelijk stil te staan. Daarom is ook de werving voor deze doelgroep...
Podcast De Dienst – Seizoen 3
De Dienst: Seizoen 3 Contra-proliferatie.Dat moest het onderwerp worden van seizoen 3 van De Dienst. Geen idee!Wikipedia zei: Voorkomen van verspreiding van massavernietigingswapens. OK. Klonk mij als een koude-oorlog-onderwerp, uit het verleden. Nou, niet dus. Blijkt...
Wervingscampagne NS Retail
NS zoekt niet alleen mensen op de trein, maar heeft vele verschillende doelgroepen. Op de stations heeft NS ook een aantal eigen formules, of is NS franchisenemer van formules. Voor de Julia's, Kiosk, Luca's, StationsHuiskamer en AH to go op het station, werft NS de...
Tweede topteam op de trein
Na ruim een jaar zeer intensieve media-inzet, onvoorstelbare aantallen sollicitanten en honderden aangenomen conducteurs en machinisten, moest er een opvolger komen voor de eerste Topteam-campagne. Onze strategie bleef onveranderd. Wij moeten er nog steeds voor zorgen...
Topteam op de trein
De werving van conducteurs en machinisten is zeer belangrijk voor NS. Zij vormen de core-bussiness, zonder hen rijdt de trein echt niet. De werving voor deze 2 beroepen wordt steeds lastiger. Voor een deel is het een numbers-game. Er zijn veel vacatures, en hele brede...
Winnaar Werf&-award 2022
En toen hadden we ineens de Werf&-award gewonnen met de AIVD-podcast 'De Dienst' 😁. Vorig jaar waren we er al erg dichtbij, maar dit jaar is het dus gelukt. Erg trots op! In dit artikel kun je lezen waarom we gewonnen hebben, en daar vertelt Guido hieronder in de...
Inspiratieboek Arbeidsmarktcommunicatie
Vanaf januari 2022 is mijn 'Inspiratieboek Arbeidsmarktcommunicatie' uit. Het vakgebied AMC in 137 quotes, uit 5 jaar podcast "Hier is AMC'. Het is geen leesboek, maar een bladerboek. De basis wordt gevormd door de 45 afleveringen van de podcast 'Hier is AMC' die ik...
Aan de slag bij NS
Vanaf half november 2021 ben ik aan de slag in het Team Recruitment Marketing van NS. Samen met Lilian Vrolijk ga ik me binnen dit team van Daphne van der Sprong bezighouden met AMC en employer branding voor alle verschillende doelgroepen. Ik ga in ieder geval aan de...
Summercourse AMC en podcasts
In juni 2021 heb ik een Summercourse voor de Academie van Arbeidsmarktcommunicatie gedaan over de mogelijkheden met podcasts voor AMC. Door mijn ervaring met mijn eigen podcast en die van de AIVD, doordat ik een hardcore podcastluisteraar ben en doordat ik al jaren...
Werkgeversmerk Rijksvastgoedbedrijf
Oud-WerkenVoorNederland-collega Stephan Koster is bij het Rijksvastgoedbedrijf met zijn team bezig met het invullen en organiseren van een employer brand aanpak. Ik ben op de achtergrond zijn sparringspartner. In het voorjaar van 2021 hebben we een aantal (online)...
Masterclass Employer Branding – voorjaar 2021
In april 2021 heb ik weer een masterclass Employer Branding gegeven voor de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. 4 deelnemers live en coronaproof aanwezig in Rotterdam, 2 online op het grote scherm. Altijd een mooie dag, ook ik krijg hier weer veel inspiratie van....
Podcast ‘De Dienst’ voor de AIVD
Eindelijk! Ik mag praten over mijn mooiste project van 2020! In de zomer van 2020 hebben we het al opgenomen, sinds half januari 2021 is de podcast officieel te beluisteren. ‘De Dienst’, een podcast niet alleen over de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst -...
Weer even terug bij PZH
Tot april 2020 heb ik ruim een jaar bij de provincie Zuid-Holland rondgelopen om arbeidsmarktcommunicatie weer opnieuw op te zetten. Een van de onderdelen van mijn project was het voor vast aannemen van een AMC-specialist. Dat is gelukt, Marlon Strotmann-Klein heeft...
Aan de slag met het employer brand bij KPN
Vanaf oktober 2020 ben ik 6 maanden bij KPN aan de slag. Er ligt al van alles om de employer identity goed in te vullen. Mijn taak is om dat concreet te maken en daarmee eerst intern te zorgen voor verbinding in alles wat HR doet en communiceert en vervolgens door te...
Ik ben nu ook officieel arbeidsmarkt-columnist
Erg leuk. Het Rijksvastgoedbedrijf heeft mij gevraagd om een column te schrijven in hun magazine 'Kei'. Thema van dit nummer was 'Ons vak, onze mensen'. Verzoek was of ik vanuit employer branding een column wilde schrijven. Ik heb het over het clubgevoel gehad. Erg...
1 jaar bij de provincie Zuid-Holland – Projectleider Aanbesteding Jobmarketing
In 2019 zijn we bij de provincie Zuid-Holland begonnen met jobmarketing. De eenvoudige variant, het ging vooral om het delen van onze vacatures op externe sites en social media. Meer hadden we nog niet nodig. Na een testperiode beviel dit zo goed, dat we het eind 2019...
1 jaar bij de provincie Zuid-Holland – Verhalen van de eigen mensen ophalen en opschrijven
De verhalen van de eigen mensen vormen de basis voor alle AMC van een werkgever. Dat klinkt goed. Maar de kunst is om die verhalen ook goed op de werkenbij-site weer te geven. In de laatste jaren heb ik me daarin gespecialiseerd. Ook bij de provincie is het een...
Masterclass Employer Branding
In november heb ik samen met Marion de Vries een Masterclass Employer Branding gedaan namens de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Elke keer weer erg leuk om te doen. In 1 dag moeten we het hele vakgebied langs laten komen. Dat betekent keuzes maken, daar zet je...
1 jaar bij de provincie Zuid-Holland – De site werkenvoorzuid-holland.nl
De basis voor alle AMC moet natuurlijk je eigen werkenbij-site zijn. Dus dat was een van de belangrijke items tijdens mijn opdracht in 2019. In het begin van het jaar was er eigenlijk geen volwaardige site. Op de corporate site van de provincie was er een pagina...
Employer branding voor autodealers, aardappelhandel en Noord-Nederlandse ambtenaren
In 2019 heb ik een aantal presentaties gehouden over employer branding voor zeer verschillende doelgroepen. Mijn insteek is altijd om het onderwerp zo toegankelijk mogelijk te brengen. Het klinkt al snel groot, engels en ingewikkeld. Terwijl je er al bent met een...
1 jaar bij de provincie Zuid-Holland – Overzicht en werving opvolger
Wat doe je nou in een jaar bij de provincie Zuid-Holland? Kleinere projecten breng je makkelijk in kaart, over grotere opdrachten dreig ik minder te laten zien. Daarom in een aantal losse berichten wat dingen die ik in 2019 bij de provincie Zuid-Holland heb gedaan. ...
1 jaar bij de provincie Zuid-Holland – Het werkgeversverhaal
Wat doe je nou in een jaar bij de provincie Zuid-Holland? Kleinere projecten breng je makkelijk in kaart, over grotere opdrachten dreig ik minder te laten zien. Daarom in een aantal losse berichten wat dingen die ik in 2019 bij de provincie Zuid-Holland heb gedaan. ...
Reïntegratie is Employer branding
Employer branding begint bij je eigen mensen. Dat wordt veel gezegd, en iedereen lijkt het daar over eens te zijn. Dan moet je echt werk maken van de zorg voor je eigen mensen. Defensie is daar een mooi voorbeeld van. Steam doet veel voor Defensie, het grootste deel...
1 jaar bij de provincie Zuid-Holland – De basis, het team en het plan
In 2018 liep Paul Stad als extern recruiter rond bij de provincie Zuid-Holland. Omdat hij om zich heen zag dat werving steeds belangrijker werd na een periode waarin er geen aandacht aan was besteed, heeft hij een voorstel bij Laura Pfeiffer - de Boer gedaan om...
Employer branding Santé Partners
Begin 2019 heb ik bij Steam meegewerkt aan een mooie zorg-case. In de regio Utrecht - Gelderland waren twee zorg-organisaties gefuseerd. STMR en Mitras waren samengegaan, die nieuwe club heet Santé Partners. Aan Steam de vraag om de employer branding voor deze club...
Arbeidsmarkt-strategie ’s Heeren Loo
Eind 2018 heb ik bij Steam meegewerkt aan de arbeidsmarkt-strategie voor 's Heeren Loo. Mooie case, om verschillende redenen. Als eerste de markt. Eindelijk een partij die op de zorg-markt met het merk het verschil wil maken. 's Heeren Loo is de grootste partij in de...
Jurylid Grand Prix Content Marketing
Voor het tweede jaar ben ik gevraagd voor de jury van de Grand Prix Content Marketing. Erg leuk, en ook vereerd. De omschrijving van de deeljury is B2E. Dit vind ik een erg goede omschrijving van het vakgebied. Het vakgebied employer branding leent zich bij uitstek...
Werkgeversverhaal RDW
Bij Steam heb ik in 2018 een rondje gemaakt langs de verschillende onderdelen van de RDW, de rijksdienst voor het wegverkeer. Bij veel mensen wel bekend, maar alleen door de kentekens. Maar de organisatie is veel breder. Ze maken de rijbewijspasjes, regelen alles...
Employer Brand Manifesto
Ik heb het hier al eerder gehad over James Ellis en zijn geweldige podcast The Talent Cast. Hij heeft nu ‘The Employer Brand Manifesto’ op LinkedIn geplaatst. Hierin weet hij tamelijk briljant te verwoorden hoe employer brand mensen zich verhouden tot aansluitende...
Employer Branding =
Op 16 oktober 2018 heb ik een presentatie gegeven op het Werf&Selectie Jaarcongres. ‘Employer Branding in 10 statements’. Ik heb het vooral lekker toegankelijk gehouden. Iedere organisatie kan (en moet eigenlijk) aan employer branding doen. Daar probeer ik ze van...
Employer Brand Paul Wurth Luxemburg
Voor Steam ben ik vorig jaar 1 dag naar Luxemburg geweest om een aantal gesprekken bij Paul Wurth te doen, en op die manier het werkgeversverhaal op te halen. Dat was erg leuk om te doen, en super interessant om te zien hoe makkelijk we dat hier in NL doen, en hoe...
Nieuwe werkenbij-site TBI bijna klaar
Sneak preview van de nieuwe site voor alle TBI-ondernemingen. Samen met Audrey van Reijswoud zitten we als klant aan tafel bij ARA. Zij maken een update voor de site van TBI, met een geïntegreerd werkenbij-deel. Dat alleen maakt het al een interessant project. Maar...
Commercial Defensie
Bij Steam heb ik meegedacht bij de totstandkoming van deze commercial. Een van de employer brand thema’ s van Defensie is Groei. Hierin laten we zien wat je eraan hebt om bij Defensie te werken. Strategische richting die we hebben bedacht was ‘Learning agility’. Daar...
Spreker op HR Trends-congres
Op 28 juni was ik een van de sprekers op het HR-Trendscongres van Berenschot en Performa. Employer Branding staat de komende jaren hoog op de agenda van HR-Nederland. Dat staat in het rapport dat je hier kunt downloaden. Ik heb een presentatie gemaakt hoe je daar...